:: لیست جدید ۱۰ فروردین :: اینجا ضربه بزنید

سی امین نمایشگاه ملی صنایع دستی ایران

صنایع دستی بیان دیدگاه
سی امین نمایشگاه ملی صنایع دستی ایران

سی امین نمایشگاه ملی صنایع دستی ایران عصر روز سوم شهریور ماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران افتتاح گردید و هر روز از ساعت ده صبح تا شش بعد از ظهر تا نهم شهریور دایر می باشد.

این نمایشگاه همزمان با نمایشگاه فرش دستباف برپا شده و به همین سبب امید می رود که از بازدید کنندگان بیشتری برخوردار شود. 

قرار بر این بود که مراسم افتتاحیه در ساعت 14 روز سوم شهریور ماه برگزار شود اما چند دقیقه قبل از شروع ، لغو شد و سرانجام با حضور علی اکبر صالحی ، محمد شمخانی و معصومه ابتکار در کنار علی اصغر مونسان رییس سازمان میراث فرهنگی در ساعت 18 برگزار شد.
در اخباری منتشر شده از یکی از استان ها آمده است که این نمایشگاه غرفه های رایگانی را به ده استان محروم و مناطق زلزله زده اختصاص داده ، همچنین روستاها و شهرهایی که به عنوان شهر و روستای ملی انتخاب شده اند امتیازات ویژه ای خواهند داشت.

مسئولین در افتتاحیه سی اُمین نمایشگاه ملی صنایع دستی

مسئولین در افتتاحیه سی اُمین نمایشگاه ملی صنایع دستی

گروه های موسیقی محلی نیز برنامه های ویژه ای را برای مخاطبان ترتیب داده و به اجرا در می آورند.

در این نمایشگاه هنرمندان بسیاری از شهرهای مختلف به عرضه و نمایش آثار خود پرداخته اند. این آثار شامل هنرهای متعددی از جمله صنایع چوبی و خراطی ، فیروزه کوبی ، احجام فلزی، چاپ قلمکار، معرق چوب، گلیم بافی، خاتم سازی، قلم زنی، ترمه بافی یزد، سفال و سرامیک، میناکاری، زیورآلات سنتی و ... می باشد.

از رویداد های مهم این نمایشگاه در بخش مراسم افتتاحیه رونمایی از کاشی هفت رنگ ، پوستر نمایشگاه و پارچه قملکار با موضوع اسما الهی بوده است.

همچنین در این مراسم از اثر فاخر علوی با عنوان سرالاسرار (سِرّ اسرار) که ارائه کننده و ایده پرداز آن «مرکز آفرینش های هنری طهور» بوده است و با تکنیک تلفیق خطوط ثلث ، نستعلیق و کوفی بنایی با قلم کاری و نگارگری ایجاد شده است، رونمایی گردید.

تابلوی سرالاسرار بر مبنای روایات فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام از لسان مبارک علوی می باشد که با عید غدیر خم که در آستانه آن هستیم مناسبت دارد. قلمکاری این اثر بر عهده استاد مرتضی جعفری و نگارگری آن بر عهده استاد مهدی نوری و محل اجرا آن اصفهان بوده است.

بازدید مسئولین از سی اُمین نمایشگاه ملی صنایع دستی

بازدید مسئولین از سی اُمین نمایشگاه ملی صنایع دستی

گیوه دوزی در سی اُمین نمایشگاه ملی صنایع دستی

گیوه دوزی در سی اُمین نمایشگاه ملی صنایع دستی

عروسک های محلی در سی اُمین نمایشگاه ملی صنایع دستی

عروسک های محلی در سی اُمین نمایشگاه ملی صنایع دستی

 

نمایشگاه ملی صنایع دستی تهران ، مهمترین نمایشگاه حوزه صنایع دستی کشور محسوب می شود که در شهریور ماه و اسفند ماه هر سال برگزار شده و همه ساله برترین های حوزه صنایع دستی کشور در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران گرد هم می آیند تا اصیل ترین و مرغوب ترین آثار خود را به نمایش و معرض دید بازدیدکنندگان گذارند. نمایشگاه ملی صنایع دستی تهران با احتساب برگزاری سالی دو مرتبه آن ، حدود 15 سال است که برگزار می گردد و از سال 1382 برپایی آن آغاز گردیده است.

 

منابع: عصر ایران ، مهرنیوز ، ایسنا ، ایرنا ، ایران آنتیک

نظر کاربران

avatarنظر خود را ارسال کنید