تابلو

تابلو یک واژه فرانسوی به معنای پرده نقاشی ، جدول و دورنمای نقاشی می باشد. تابلو / Tableau از یک قاب یا یک چهارچوب که در بردارنده یک اثر نقاشی یا یک تصویر (پُرتره چهره) است تشکیل می شود. تابلوها اندازه های مختلفی دارند که معمولا روی دیوار نصب و آویز می شوند اما در مواردی هم مشاهده شده که تابلو را از سقف آویز کرده اند. تابلو در اکثر موارد مستطیل شکل است اما نمونه های دایره ای و بیضوی آن نیز ساخته می شود. اصالت آثار هنری همواره از موضوعاتی است که مورد توجه بسياری از نظريه پردازان هنری قرار می گیرد و معانی... ادامه

تابلو یک واژه فرانسوی به معنای پرده نقاشی ، جدول و دورنمای نقاشی می باشد. تابلو / Tableau از یک قاب یا یک چهارچوب که در بردارنده یک اثر نقاشی یا یک تصویر (پُرتره چهره) است تشکیل می شود. تابلوها اندازه های مختلفی دارند که معمولا روی دیوار نصب و آویز می شوند اما در مواردی هم مشاهده شده که تابلو را از سقف آویز کرده اند. تابلو در اکثر موارد مستطیل شکل است اما نمونه های دایره ای و بیضوی آن نیز ساخته می شود.

اصالت آثار هنری همواره از موضوعاتی است که مورد توجه بسياری از نظريه پردازان هنری قرار می گیرد و معانی و مفاهيم متعددی دارد ؛ از جمله (originality) اصالت به معنای اصل يا اورجينال بودن و (authenticity) به معنای اصيل بودن و صحت و اعتبار و ارزش داشتن.
تابلوهای نقاشی موجوديت مادی و یگانه ای دارند ، اما نکته قابل توجه در این رابطه تقابل آثار اصل در برابر کپی شده آن ها می باشد و همواره این سوال مطرح است که وقتی نمی توان از نظر زيبايی شناسی ميان اصل و کپی يک اثر تفاوتی قايل شد ، همیشه اصل اثر بر کپی آن ترجيح داده می شود؟

بسیاری بر این عقیده اند که آثار کپی برابر اصل به اين دليل که از يک ميزان زيبايی بهره مندند، همچون آثار اصيل ، بسيار ارزشمند می باشند. همانند کپی تابلوی «مونالیزا / اثر معروف لئوناردو داوینچی » که چندی پیش برای اولین بار مشخص شد این نقاشی همزمان با خلق «مونالیزا»، توسط یکی از شاگردان داوینچی کشیده شده است.

اصل تابلوی مونالیزا ( سمت چپ ) و  کپی آن ( سمت راست)

اصل تابلوی مونالیزا ( سمت چپ ) و  کپی آن ( سمت راست)

کپی تابلوی به خاکسپاری مسیح[2] ، که توسط کمال الملک نقاشی شده است.

کپی تابلوی به خاکسپاری مسیح[1] که توسط کمال الملک نقاشی شده است

کمال الملک [2] نیز هنگامی که در اروپا به سر می برد به کپی آثار نقاشانی چون رافائل ، رامبراند ، تیسین ، روبنس که بسیاری از این آثار در موزه ملک در تهران نگهداری می شوند.
يكی از سرشناس ترين نقاشان اروپا ، « بن زور» که رئيس مدرسه مونيخ بود ، كمال الملک را « بی نظير ترين كپی بردار آثار استادان نقاشی كلاسيک اروپا » ناميد.
كمال الملک در اروپا بيشتر اوقات خود را در موزه های هنری ، به تفحص و دقت و تأمل در آثار نقاشان صرف می کرد . در این باره « دوستعلی خان معير الممالک » از زندگی استاد در فرنگ ، خاطره ای نقل كرده كه بیانگر جزئيات قابل توجهی می باشد. او در كتاب « رجال عصر ناصری » چنين آورده است : « يكی از روزها كه در موزه لوور پاريس گرم تماشای آثار دل انگيز استادان گذشته بودم و از اين تالار به آن تالار می رفتم و به هرسو تازه تر از تازه تری می ديدم ، به تالاری رسيدم كه منجنيق مانندی در آن نصب شده بود و نقاشی در بالای آن به كپي كردن تابلوی معروف « به گور سپردن مسيح » مشغول بود . چون نيک نگريستم كمال الملک را شناختم . او هم مرا ديد و از جايگاه خود به زير آمد و به صحبت و تحقيق درباره پرده های موزه پرداختيم. »

از آثار کمال المک و بسیاری ار نقاشان داخلی و خارجی کپی برداری هایی انجام شده و در کشور موجود می باشد.


پانویس

1.تابلوی به خاکسپاری مسیح ، اثر تیسین ، نقاش ایتالیایی

2. کمال الملک :محمد غفاری ، ملقب به کمال الملک ، برادرزاده صنیع الملک ، از نقاشان دوره قاجار که از مشهورترین و پرنفوذ ترین شخصیت های تاریخ هنر معاصر ایران به شمار می آید.


گردآوری و تهیه :

گروه کارشناسی ایران آنتیک

www.iranantiq.com


منابع

  • کمال الملک سنت شکن و سنت گذار / مجله هنر و مردم / سال 1354 / شماره 152

 

نظر کاربران

هنوز نظری ثبت نشده...

avatarنظر خود را ارسال کنید

لوگو ایران آنتیک کوتاه درباره ما
ایران آنتیک ، حامی فرهنگ و هنر
ایران آنتیک وبسایت تخصصی فروش صنایع دستی ، آنتیک ، کلکسیون ، کتاب ، زیورآلات و غیره ... می باشد. و هیچگونه فعالیتی در تولید صنایع دستی ندارد. تلاش ما در ایران آنتیک تهیه مستقیم صنایع دستی مرغوب و دارای اصالت ایرانی از تولیدکنندگان و معرفی و فروش آنها در وبسایت است. و همچنین تهیه تخصصی گلچینی از بهترین لوازم آنتیک و اشیاء قدیمی (برندهای قدیمی کارخانه ای) بر مبنای تعریف درست آنتیک است. گلچینی که باعث برانگیختگی حس نوستالژیک در بین علاقمندان خواهد شد. یکی از بخش های مهمی که در ایران آنتیک بطور جدی و مرجع گونه به آن پرداخته می شود، بخش کلکسیون یا مجموعه داری می باشد. بخش هایی نظیر سکه ، مدال یادبود ، اسکناس ، تمبر و غیره که از نظر تنوع بی نظیر خواهند شد. در ایران آنتیک جهت شناساندن فرهنگ و هنر به علاقمندان صنایع دستی ، تلاش کرده ایم با جذب افراد کارشناس اقدام به تولید مقالات اختصاصی و ارزنده نماییم تا دست ساخته های اصیل ایرانی مانند قلم زنی ، فیروزه کوبی ، میناکاری ، خاتم کاری ، رودوزی و بسیاری دیگر را به علاقمندان بشناسانیم. ایران آنتیک بهترین مکان برای شناخت و خرید آنلاین صنایع دستی ، اشیاء قدیمی ، کلکسیون ، کتاب ، زیورآلات و... می باشد.