امنیتی ترین اسکناس دنیا

مجموعه داری ۲۶۹۹ بازدید بیان دیدگاه
امنیتی ترین اسکناس جهان

اسکناس 5 دلاری استرالیا ایمن ترین اسکناس جهان

استرالیا یک اسکناس 5 دلاری چاپ کرده که نام امنیتی ترین اسکناس جهان را با خود به یدک می کشد و ظاهر گران قیمتی دارد. اسکناسی رنگارنگ که به لطف جوهرهای چند رنگ و لایه های بسیار نازک فلز به کار رفته در آن ، در زوایای مختلف مثل لکه های چربی روی آب تغییر رنگ می دهد. این اسکناس با اینکه بافتی مثل کاغذ دارد بر روی کاغذ چاپ نشده و جنس آن از پلاستیک است و این امکان را ایجاد می کند که مجموعه ای از ویژگی های امنیتی خاص بر روی آن اضافه شود.

اگر آن را خم کنید ، پرنده ای که روی آن چاپ شده شروع به بال زدن می کند. جوهر این اسکناس بافت دارد. بخشی از آن با دقت پرداخت شده و بخش های دیگری از آن نیز نسبتا دست نخورده باقی مانده اند. از همه جالب تر ، وسط این اسکناس است که اساسا چاپی روی آن انجام نشده و همچون یک پنجره شفاف می باشد.

با پیشرفت روز افزون چاپگرها و اسکنرها دولت کشور استرالیا نیز سعی کرده در برابر تهدید فزاینده این فناوری ها از پول ملی خود دفاع کند.
جیمز هالووی، قائم مقام رئیس بخش چاپ اسکناس بانک مرکزی استرالیا در این باره گفته است: «چیزی که ظرف سالیان اخیر با در دسترس قرار گرفتن فناوری به ویژه فناوری هایی مثل اسکنر ها و پرینتر های پیشرفته توجه ما را به خود جلب کرد این بوده است که جعل اسکناس در استرالیا رو به افزایش گذاشته است. ما در مقطعی قرار داریم که خوشبختانه این میزان هنوز پایین است اما به هر صورت رو به افزایش گذاشته. ما دوست نداریم این موضوع رشدی ثابت پیدا کند، در نتیجه وقت آن فرا رسیده بود که ویژگی های امنیتی پول خود را به روز رسانی کنیم».

این اسکناس 5 دلاری خیلی زود کل ارزهای چاپی این کشور را نیز دستخوش تحول خواهد کرد. به نظر می رسد با وجود فرایند 10 ساله ای که برای طراحی این اسکناس جدید طی شده، جعل آن بیش از اندازه دشوار خواهد بود.

طراحی این اسکناس با استفاده از المان های سلطنتی بریتانیا ، تصاویر گیاهان و جانوران ، و بیش از 200 ویژگی امنیتی می باشد. تصویر ملکه نیز با استفاده از خطوط ممتد ، باریک و منحنی به نوعی روی این اسکناس حک شده است. این کار یادآور یکی از ویژگی های زیبا شناختی در اسکناس های قدیمی است، اما تولید همین بافت خطی، برای بسیاری از چاپگرهای فعلی بسیار دشوار و تقریبا غیر ممکن خواهد بود. او در این باره می گوید: «اغلب چاپگرها با استفاده از ماتریس های نقطه ای تصویر مورد نظرشان را چاپ می کنند ، بنابراین اگر تصویر چاپ شده را زیر میکروسکوپ نگاه کنید، مجموعه ای از نقاط را خواهید دید که در کنار یکدیگر قرار گفته اند».

ویژگی های امنیتی

11. پنجره شفاف

پنجره شفاف


10. تصویر سه بعدی

تصویر سه بعدی


9. پرنده در حال پرواز

پرنده در حال پرواز


8. پرنده رنگارنگ

پرنده رنگارنگ


7. شماره برگردان
شماره برگردان


6. افکت رنگی

افکت رنگی     افکت رنگی


5. تصویر در پنجره ای کوچک

تصویر در پنجره ای کوچک


4. چاپ پس زمینه
چاپ برجسته


3.میکروپرینت

میکروپرینت


2. جوهر فلورسنت

جوهر فلورسنت


1. چاپ پس زمینه

چاپ پس زمینه


منبع : بانک مرکزی استرالیا ، باشگاه خبرنگاران جوان ، بهترین ها

نظر کاربران

avatar ارسال نظر