:: لیست جدید ۱۲ اردیبهشت :: اینجا ضربه بزنید

رونمایی از مستندهای چهره های هنرمند ایرانی

رویداد ۱۶۴۶ بازدید  5.0 1 نظر
مستند چهره های هنرمند ایرانی

معرفی چهره های هنری در قالب مستند

مجموعه ۹ مستند پرتره درباره چهره های فرهنگ و هنر و ادب معاصر ایران ، در قالب مستندهای «چهره های ایرانی» در گروه هنر و تجربه رونمایی می شود.

روز چهارشنبه دوم آبان ماه مراسم آیین دیدار و رونمایی مجموعه مستندهای «چهره های ایرانی» در موزه سینما و با حضور مستند سازان و علاقمندان در ساعت 17:30 برگزار می گردد.

مستندهای «او مثل هیچکس نیست» ، «در جستجوی صبح» ، «زنبورک در گام مینور» ، «سلطان بی تاج و تخت بخارا» ، «گلدونه ، مش رحیم ، صغرا و دیگران» ، «مکتب سقاخانه به روایت پرویز تناولی» ، «همایون» ، «یکی بود ، یکی نبود» و «یمینی شریف ؛ نغمه سرای کودکان» از دوم آبان به مدت یک ماه روی پرده سینماهای گروه سینمایی «هنرو تجربه» در سراسر ایران خواهند رفت. در این مستند پرتره ها به زندگی 9 چهره فرهنگی و هنری و ادبی معاصر همچون عبدالرحیم جعفری ، حمید نفیسی ، علی دهباشی ، توران میرهادی ، عباس یمینی شریف ، همایون صنعتی زاده ، پرویز تناولی ، اسماعیل خلج و علی اکبر صنعتی پرداخته شده است.

مستند «او مثل هیچکس نیست» به کارگردانی سید هادی موسوی درباره زندگی علی اکبر صنعتی است.
صنعتی یکی از نقاشان و مجسمه سازان قدیمی ایران و شاگرد ابوالحسن خان صدیقی بود. او تا پایان عمر عضو پیوسته فرهنگستان هنر ایران باقی ماند و در سال 85 درگذشت.

مستند بلند «زنبورک در گام مینور» ساخته مریم سپهری ، پرتره ای درباره استاد حمید نفیسی نویسنده و پژوهشگر سینما می باشد. پژوهشگری که تا کنون کتاب های زیادی در زمینه رسانه ، تلویزیون و سینمای مستند تالیف کرده‌ است‌.
عوامل تولید این مستند 60 دقیقه ای عبارتند از : مریم سپهری (پژوهشگر و کارگردان) ، مجید آزادمنش (فیلمبردار) ، یاسر آقا امینی ها (صدابردار) ، شاهین پورداداشی (صداگذار) ، آرش زاهدی اصل (تدوینگر) ، حمید نفیسی (نویسنده و گوینده گفتار متن) ، کیاوش صاحب نسق (آهنگساز) ، مریم سپهری (تهیه‌کنندگان) و پیمان فتوت احمدی.

مستند پرتره «سلطان بی‌تاج و تخت بخارا» ساخته مسعود جعفری منجیلی درباره زندگی علی دهباشی است.
علی دهباشی در سال 1337 در تهران دیده به جهان گشود. او روزنامه نگار ، ادب پژوه ، نویسنده و سردبیر مجله بخارا است و تاکنون تلاش فراوانی در معرفی آثار و زندگی بزرگان فرهنگ و ادب و هنر ایران و جهان داشته‌ است.

«گلدونه ، مش رحیم ، صغرا و دیگران» به کارگردانی همایون امامی درباره فعالیت های تئاتری اسماعیل خلج است که در فاصله سال های 47 تا 57 به مدت ده سال در کارگاه نمایش ، به نویسندگی و کارگردانی تئاتر پرداخته است.
عوامل تولید این مستند : همایون امامی (پژوهشگر) ، علی لقمانی (تصویربردار)، احمدرضا طائی (صدابردار) ، آرش اسحاقی (صداگذار) ، آرش زاهدی اصل (تدوینگر) ، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی (تهیه کننده) هستند.
(این مستند ساز پیش از این مستندهایی از جمله «حکایت همچونان باقیست»، «چشم»، «هزار چشمه»، «بچه‌های چای بویی» را نیز تولید کرده است.)

«مکتب سقاخانه به روایت پرویز تناولی» ساخته امیرحسین بهبهانی به زندگی و آثار پرویز تناولی مجسمه ساز معاصر ایران ‌پرداخته است.
برخی عوامل این مستند – پرتره ۵۲ دقیقه ای عبارتند از: سیامک دل زنده (نویسنده و پژوهشگر) ، محمد مجلل (تصویربردار) ، امیرحسین بهبهانی – شیث مشکات (تدوین) ، علی ترابی تهرانی (صداگذار) ، سحر سخائی (موسیقی) ، امیررضا نسیمی (عکاس) و پیمان جعفری - امیرحسین بهبهانی (تهیه کننده).

«همایون» ساخته پیروز کلانتری درباره زندگی همایون صنعتی زاده موسس و مدیر انتشارات فرانکلین است.
همایون صنعتی زاده در سال 1304 در تهران به دنیا آمد و پدرش عبدالحسین صنعتی زاده ، از اولین رمان نویسان ایرانی بود. او که به عنوان یک کارآفرین ، نویسنده ، مترجم و ناشر ایرانی شناخته می شود در سال 1388 درگذشت.

«یکی بود، یکی نبود» به کارگردانی غلامرضا کتال درباره زندگی «توران میرهادی» از پایه گذاران اصلی ادبیات کودک و تعلیم و تربیت نوین در ایران است. این مستند پرتره نگاهی دارد به زندگی پر فراز نشیب «توران خانم» و فعالیت های او در حوزه تعلیم و تربیت، فرهنگ کودکی و ادبیات کودک.
تصویربرداری این مستند 78 دقیقه ای در سال های 1384-1383 انجام شده است. تدوین آن با فرید دغاغله و کار آهنگسازی و صدا گذاری آن نیز با محمدعلی رفیع بوده است و تصحیح رنگ و نور آن توسط حمیدرضا فطوره چیان و سیندخت رحیمیان انجام گرفته است.
فیلم مستند 75 دقیقه‌ای «یمینی شریف ، نغمه سرای کودکان» به تهیه کنندگی هومن یمینی شریف و کارگردانی هومن ظریف ، زندگی عباس یمینی شریف و فعالیت های فرهنگی و ادبی او را به نمایش می گذارد.
نقش تاریخی این شاعر ، به گونه ای است که سرگذشتش در واقع مروری است بر تاریخ ادبیات و آموزش و پرورش کودکان ایران از آغاز قرن اخیر که در این مستند، تجارب تلخ مدرسه و مکتب ، دوران سخت کودکی ، آشنایی اش با فرخی یزدی و تجارب معاشرت با آن شاعر شوریده آزادیخواه ، شیفتگی او به آهنگ کلمات و سرودن شعر در دبستان و رشد علاقه اش به ادبیات کودک مورد پژوهش قرار می گیرد.

پوستر مجموعه فیلم های میتند چهره های ایرانی ، سینمای هنر و تجربه


منبع : ایسنا ، موزه سینما

نظر کاربران

avatar
۰ لایک
عالی
avatar ارسال نظر