:: مزایده شماره ۸۹ :: اینجا ضربه بزنید

کشف 100 گور دخمه در محوطه باستانی وستمین ساری 

آثار باستانی ۳۶۵۰ بازدید بیان دیدگاه
کشف 100 گور دخمه ای در محوطه باستانی وستمین ساری 

کشف 33 گور دخمه جدید در کاوش های باستان شناسی اخیر وستمین

معاون اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران با اشاره به کشف 100 گور دخمه ای در محوطه باستانی وستمین چهاردانگه ساری گفت : در فصل سوم کاوش ها 33 دخمه دیگر کشف شد و در سال آینده کاوش ها در این منطقه ادامه خواهد یافت.

محوطه اشکانی وستمین در 80 کیلومتری جنوبی مرکز مازندران واقع شده که نخستین فصل کاوش آن از سال 94 همزمان با ثبت این محوطه باستانی در لیست آثار ملی کشور آغاز شده و تاکنون سه مرحله کاوش را پشت سر گذاشته است. گورستان وستمین کیاسر یکی از مهم ترین محوطه های باستانی کشور است که در جریان عملیات حفاری به منظور انتقال خط لوله گاز از دامغان به ساری از دل خاک نمایان شد.

این محوطه باستانی تاکنون سه مرحله کاوش را پشت سر گذاشته که در هر فصل یافته های کم نظیری کشف شد و همچنان برنامه ریزی برای ادامه کاوش ها در دستور کار قرار دارد. آثار باستانی ای از قبیل کوزه ، شمشیر ، زره و سپهر ، بهمراه اسکلت انسان و اسب کشف شده است.

معاون میراث فرهنگی در این باره اظهار کرد: وستمین به عنوان سایت موزه تعریف می شود. فصل سوم کاوش ها در این منطقه ، ادامه کاوش ها در فصل دوم بوده که دخمه در فصل سوم کاوش ها کشف شد و تاکنون تعداد دخمه ها به 100 دخمه رسیده است. تعداد گمانه ها در تعیین حریم و عرصه ها به 40 مورد رسیده است.

تصاویر منطقه باستانی وستمین ساری

کشف 100 گور دخمه ای در محوطه باستانی وستمین چهاردانگه ساری

کشف 100 گور دخمه ای در محوطه باستانی وستمین چهاردانگه ساری

کشف 100 گور دخمه ای در محوطه باستانی وستمین چهاردانگه ساری
 


منبع فارس نیوز مازندران

نظر کاربران

avatar ارسال نظر