:: لیست جدید ۱۰ فروردین :: اینجا ضربه بزنید

آثار سوء برگزاری مسابقات گنج یابی بر آثار باستانی

آثار باستانی بیان دیدگاه
آثار سوء برگزاری مسابقات گنج یابی بر آثار باستانی

تب گنج یابی و آثار مخرب آن بر آثار تاریخی

به گزارش ایران آنتیک به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ؛ باستان شناسان زنگ های خطر را به صدا درآورده اند. ماریون بلوگر زن آلمانی سرپرست تیم باستان شناسی در یک منطقه تاریخی به جامانده از رومی هاست، او و تیمش از ترس جویندگان گنج در تلاشند تا حد امکان به صورت مخفیانه حفاری های خود را انجام دهند، زیرا اگر جویندگان به تب و تاب بیفتند به حفاری های عمیق تری دست خواهند زد و احتمالا به یک شی تاریخی با ارزش را که اطلاعات بسیاری از گذشتگان در آن نهفته آسیب می زنند. برآورد آسیب های ناشی از حفاری های غیرقانونی هر چند مشکل بوده اما به گفته پلیس به میلیون ها یورو می رسد. این روزها جستجوی گنج با ابزارهای مدرن به سرگرمی خیلی ها بدل شده است. در منطقه ای که ماریون و تیمش تحقیق می کنند، بسیاری از مردم هم در حال جستجو برای یافتن اشیای عتیقه و قیمتی هستند.

ماریون بلوگر زن آلمانی سرپرست تیم باستان شناسی

ماریون بلوگر زن آلمانی سرپرست تیم باستان شناسی


بنا بر اعلام دویچه وله ، هرساله در مسابقات جویندگان گنج در آلمان ، تعداد بسیاری از شهروندان شرکت می کنند و کسی موفق به یافتن بیشترین و گرانترین سکه های قیمتی و طلا شود بدون شک برنده این رقابت خواهد بود. ماریون در طول برگزاری این مسابقات با شرکت کنندگان وارد گفت و گو شد و به آنها هشدار داد این سرگرمی تا چه حد می تواند موجب تخریب آثار تاریخی شود.

مسابقات قهرمانی جویندگان گنج در آلمان

مسابقات قهرمانی جویندگان گنج در آلمان

مسابقات قهرمانی جویندگان گنج در آلمان

مسابقات قهرمانی جویندگان گنج در آلمان

مسابقات قهرمانی جویندگان گنج در آلمان

مسابقات قهرمانی جویندگان گنج در آلمان

پیتر هنریش همکار این خانم باستان شناس نیز درباره روند قانونی کار پس از یافتن یک عتیقه و مجوزهای مورد نیاز برای حفاری به حضار توضیحاتی داد. وی همچنین گفت: صحبتهایی شنیده ایم مبنی بر اینکه جویندگان اجازه دارند بدون محدودیت همه جا به دنبال گنج باشند، این حرف بدون قطع اشتباه است!

پیتر هنریش ، باستان شناس

پیتر هنریش ، باستان شناس

ماریون پس از این سخنرانی از یک تجربه تلخ صحبت کرد که شبی با تیم خود مشغول تحقیق در یک منطق بودند که پس از آنها در نیمه های شب شخصی ناشناس با چنگک به جان قسمت حفر شده افتاده بود و اشیای قدیمی که هر کدام معدنی از اطلاعات درباره گذشته بودند را تاراج برد که بدون شک با شیوه غیراستاندارد خود به آنها آسیب های بسیاری وارد کرده بود.

در ادامه آثار تاریخی را می بینیم که هر کدام در یک کیسه مخصوص شماره گذاری شده قرار می گیرند و مشخصات دقیق آنها به همراه اطلاعاتی ارزشمند ثبت خواهد شد.

بسیاری از جویندگان گنج در کمال میل با باستان شناسان همکاری می کنند اما بعضی دیگر معتقد هستند این باستان شناسان هستند که مدام در تعقیب آنها بوده و برایشان دردسر ایجاد می کنند. برخی از جویندگان به هیچ عنوان سارق آثار تاریخی نیستند و این برچسب ها به آنها نمی چسبد اما در این میان کسانی هستند که به دنبال ادوات نظامی، بمب یا چیزهایی از این قبیل متعلق به گذشته هستند، این کار نه تنها ممنوع بلکه بسیار خطرناک است.

موردی دیگر که از نظر باستان شناسان یک فاجعه تهدید آمیز محسوب می شود گروهی مافیایی است که به صورت پنهانی به مقبره های باستانی حمله برده و آثار به جا مانده را تخریب می کنند. ماریون در پایان به این نکته اشاره کرد که ما می خواهیم جویندگان را به همکاری دعوت نماییم تا از به خطر افتادن اطلاعات موجود در آثار تاریخی مدفون که برای آیندگان بسیار ارزشمند خواهد بود، جلوگیری کنیم.


منابع : باشگاه خبرنگاران جوان ، دویچه وله ، یوتیوب

نظر کاربران

avatarنظر خود را ارسال کنید