:: لیست جدید ۵ اردیبهشت :: اینجا ضربه بزنید

سه اثر صنایع دستی ایران ثبت جهانی یونسکو شد

صنایع دستی ۱۵۱۹ بازدید بیان دیدگاه
سه اثر صنایع دستی سیستان و بلوچستان نشان یونسکو گرفتند

کسب نشان یونسکو برای صنایع دستی سیستان و بلوچستان

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت : سه اثر صنایع دستی این استان بعد از وقفه پنج ساله موفق به کسب نشان مهر اصالت یونسکو شدند. این آثار شامل خامه دوزی مریم قادری ، سوزن دوزی فرنگیس جمال زهی و سوزن دوزی گل بی بی جمال زهی بود.

سوزن دوزی ، پریوار دوزی ، خامه دوزی ، سفال کلپورگان ، سواس و از جمله مهمترین آثار صنایع دستی سیستان و بلوچستان هستند که با توجه به برخوداری از کیفیت ، ترکیب رنگ ، نحوه تولید ، خلاقیت ، نوآوری موفق به کسب نشان ملی مرغوبیت شدند.

علیرضا جلالزایی مدیرکل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان ، راه اندازی سایت فروش صنایع دستی استان برای فروش آثار صنایع دستی در داخل و خارج از کشور و بازارچه دائمی صنایع دستی را از جمله برنامه های امسال این نهاد عنوان کرد.

سیستان و بلوچستان جزو استان های نخست کشور در زمینه صنایع دستی است. به گزارش ایران آنتیک تاریخچه صنایع دستی در سیستان و بلوچستان همچون دیگر مناطق ایران به گذشته های دور بر می گردد به طوری که بر اساس مشاهدات باستان شناسان نخستین شواهد دست ساخته ها در این استان را می توان ابزار سنگی ساخته شده توسط انسان در منطقه لادیز مربوط به دوره پارینه سنگی دانست اما آن چیزی که به صورت متداول به عنوان صنایع دستی عموم مردم می شناسند به سایت های باستان شناسی استان نظیر شهر سوخته با آثاری همچون حصیر بافی ، پارچه بافی و ابزار چوبی با قدمت پنج هزار ساله بر می گردد.

 

منبع: ایرنا

نظر کاربران

avatar ارسال نظر