:: لیست جدید ۸ فروردین :: اینجا ضربه بزنید

تصویر یک زن سیاه پوست برای اولین بار روی اسکناس 10 دلاری

مجموعه داری بیان دیدگاه
تصویر اولین زن کانادایی روی اسکناس ده دلاری عمودی جدید

اسکناس 10 دلاری جدید منقش به تصویر «ویولا دزموند» هفته آینده در کانادا رایج می شود.

خانم ویولا دزموند اولین زن کانادایی پیشگام حقوق مدنی است. 72 سال پیش او را از بخش سفید پوستان سینمای «نیوگلاسکو» بیرون کردند. اما اینک تصویر او بر روی اسکناس ده دلاری به چاپ می رسد. دزموند در سال 1965 میلادی درگذشت.

اسکناس ده دلاری ویولا دزمند در دست «ایروین کاروی» می باشد. او عضو پارلمان و هیئت مدیره مدارس هالیفاکس و در مورد چاپ این اسکناس چنین می گوید: «من هیجان زده شده ام که دولت کانادا با چاپ این اسکناس به زن های سیاه پوست احترام گذاشته است ، در واقع این یک لحظه تاریخی برای زنان سیاه پوست این کشور است‌. گویا مبارزه آفریقایی تباران کانادا اکنون به رسمیت شناخته می شود.»
کاروی 65 ساله ، از دوران کودکی در محله «استونز ترو» ، نزدیک منزل دزموند در هالیفاکس زندگی می کند و امیدوار است که یادبودی از وی را روزی در منزل دزموند ببیند.

«هالیفاکس» یکی از مناطق قدیمی سیاه پوست نشین و تاریخی کاناداست ، جایی که دزموند اولین فعالیت های مدنی خود را در آنجا آغاز کرد.

در 8 نوامبر 1946 میلادی تقریبا یک دهه قبل از اینکه «روزا پارکس» فعال سیاه پوست حقوق زنان در آمریکا صندلی خود را در اتوبوسی در «آلاباما» به سفیدپوستی نداد و بدین ترتیب غوغایی را در جامعه سنتی آمریکا براه انداخت ؛ در کانادا دزموند را به خاطر ورود به قسمت سفیدپوستان جریمه و سپس 12 ساعت به زندان انداختند.

کاروی اظهار امیدواری کرد که این ایده جدید دختران جوان را ترغیب خواهد کرد تا با بی عدالتی ها مبارزه کنند. حتی امروز هم این کار باعث شده است تا آگاهی عمومی از اینکه دزموند که بوده و چه کاری انجام داده ، به میزان زیادی افزایش پیدا کرده است. او گفت: «من امیدوارم که عکس ویولا در این اسکناس ، مردم را وادار کند تا بدانند که داستان او چه بوده است زیرا هنوز تعداد زیادی از مردم نمی دانند که او کیست و چه کاری انجام داده است.»

تصویر دزموند پس یک نظرسنجی عمومی (در سرتاسر کانادا) در وب سایت بانک مرکزی برای چاپ روی اسکناس انتخاب شد. نقشه ای که در پشت عکس دزموند است منطقه زندگی این خانم را به تصویر کشیده است. دزموند اولین مربی زن سیاه پوست کشور نیز هست.

خواهر او، «واندا رابسون» گفت : «دزموند برای غلبه بر موانع زیاد سر راه خود تلاش زیادی کرد... او به خاطر رنگ پوستش نمی توانست در هالیفاکس تحصیل کند بنابراین مجبور شد تحصیلات خود را در «مونتریال» ، «آتلانتیک سیتی» و «نیویورک» بگذراند.

اسکناس 10 دلاری جدید که به صورت عمودی چاپ می شود نقش تصویر برجسته دزموند را بر خود دارد، و شامل تصویری از موزه حقوق بشر کانادا نیز می باشد. یک پر عقاب که نمایانگر شناخت حقوق و آزادی های بومیان در کانادا است هم در آن خودنمایی می کند.

 

اسکناس ده دلاری جدید کانادا با تصویر ویولا دزموند


منبع : ایران استار

نظر کاربران

avatarنظر خود را ارسال کنید