:: لیست جدید ۸ فروردین :: اینجا ضربه بزنید

بازگشت لوح های گلی تخت جمشید از آمریکا به ایران

آثار باستانی  2 نظر
بازگشت لوح های گلی تخت جمشید از آمریکا به ایران

جزئیات بازگشت 1784 لوح تخت جمشید به ایران از شیکاگو / بهانه جدید آمریکائیها

بازگشت بخشی از لوح های گلی تخت جمشید از موسسه شرق شناسی شیکاگو به ایران

این لوح ها که بیش از 80 سال قبل به امانت برای فعالیت های پژوهشی در اختیار موسسه شرق شناسی شیکاگو قرار گرفته بود، و هم اکنون نیز 11 هزار قطعه آن در آمریکا است قرار است بخش دیگری از آن به ایران برگردد.

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: براین اساس پس از پیگیریهای متعدد قرار شده است 1784 لوح به ایران بازگردد و خزانه داری آمریکا نیز برای ورود این لوح ها به ایران موافقت کرده است.

مونسان به مشکل بیمه کردن این الواح که مربوط به باروی تخت جمشید است و با رأی دیوانعالی آمریکا و کسب مجوز افک به ایران برگردانده می شوند، گریزی زد و گفت: برای انتقال آنها به دلیل تحریم ها مشکل بیمه شدن وجود دارد بنابراین آمریکایی ها می خواهند لوح های گلی را در همان آمریکا تحویل دهند ولی ما درصدد هستیم این لوح ها را در لاهه تحویل بگیریم.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون این 1784 لوح هخامنشی در حال بسته بندی است، گفت : ما با آمریکایی برای بازگرداندن مابقی لوح ها در حال رایزنی هستیم کما اینکه آمریکایی فرصتی سه ساله خواستند که ما موافقت نکردیم و باید در زمانی کوتاهتر آنها به ایران بازگردانده شود.


منبع: نسیم آنلاین

نظر کاربران

avatar
۲ لایک
کسانی که خودشون تاریخ ندارند و تنها هنرشان محو تمدنها از دسترس بشریت است ، مطمئناً سعی خواهند کرد یا الواح گلی را به ایران پس ندهند و یا اگر دادند آنها را ناقص و بی ارزش کنند.
avatar
۱ لایک
خاک برسرشون
avatarنظر خود را ارسال کنید