:: مزایده شماره ۸۸ :: اینجا ضربه بزنید

جزئیات دو خمره تاریخی کشف شده در شهر ری

آثار باستانی ۸۵۷۹ بازدید  (3.01 نظر
جزئیات دو خمره تاریخی کشف شده در شهر ری + عکس

طبق کارشناسی های اولیه این خمره ها مربوط به آذوقه بوده و خبری از سکه در آنها نیست.

امیرمصیب رحیم زاده رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان ری با اشاره به کشف دو کوزه در این منطقه اظهار داشت: روز گذشته در جریان گودبرداری یک واحد مسکونی واقع در خیابان شهید محبتی شهرری در عمق حدود چهار متری دو خمره تاریخی بزرگ کشف شد که پس از مطلع شدن میراث فرهنگی بلافاصله دستور قضایی توقف عملیات صادر شده و یگان حفاظت میراث و پلیس در محل حاضر شدند.

وی بیان اینکه شایعات زیادی در مورد محتوای دو خمره کشف شده مطرح شده است، تأکید کرد: در حال فراهم کردن مقدمات اقدامات پژوهشی توسط باستان شناسان هستیم و تا پایان کار بررسی آن ها هرگونه اظهارنظری غیر کارشناسی و تنها حدس و گمان است.

این دو خمره در دل دیوار جنوبی این ملک قرار دارد

بر اساس کارشناسی های اولیه با توجه به اندازه نسبتا بزرگ این خمره ها به نظر خالی هستند و به نظر می رسد احتمالا آنها برای ذخیره آذوقه بوده اند و انتشار اخبار و شایعاتی مبنی بر وجود هرگونه طلا و سکه به هیچ وجه صحت ندارد.

او خاطر نشان کرد به نظر نمی رسد این محل تاریخی باشد، و پس از بررسی های دقیق باستان شناسان است که میتوان به تمامی ابهامات و سوالات اذهان عمومی مبنی بر قدمت، نوع مصرف و محتوای خمره ها اظهارنظر نمود، البته شهرری قدمتی تاریخی و کهن دارد و زیاد عجیب نیست که هر جای آن در عمق چند متری یک قطعه سفالی و تاریخی پیدا شود.

عکس خمره های بزرگ کشف شده در شهر ری

عکس خمره های بزرگ کشف شده در شهر ری

امیرمصیب رحیم زاده در خصوص انتشار اخباری مبنی بر اینکه دو خمره کشف شده در شهر ری مملو از سکه بوده است، گفت: چنین چیزی صحت ندارد.

وی افزود: طبق کارشناسی های اولیه این خمره ها مربوط به آذوقه بوده و خبری از سکه در آنها نیست. در حال حاضر با دستور مقام قضایی عملیات گودبرداری متوقف شده تا باستان شناسان تحقیقات خود را ادامه دهند. این گودبرداری مربوط به یک ملک شخصی در مرکز شهر ری بوده و خمره ‌ها در عمق 4 متری کشف شده است.

مطالعات باستان شناسی انجام شده نشان می دهد که شهر باستانی و کهن ری با بیش از هشت هزار سال سابقه، یکی از بزرگترین مراکز تمدنی شناخته شده دنیاست که چشمه علی، برج طغرل، باروی ری، آتشکده ری، استودان گبرها، قلعه گبری، برج نقاره خانه، گنبد اینانج از جمله آثار باستانی در ری است که مورد بازدید علاقه مندان قرار می گیرد.


منابع: الف ، فارس نیوز ، جهان نیوز

نظر کاربران

avatar
۱۹ لایک
یک سوالی که برای من همیشه وجود اشته اینکه چرا آثار باستانی موجود در موزه های کشور کشف اکثر آنها قبل از انقلاب اکتشاف شده اند.
آیا بعد از انقلاب هیچ کاوش باستان شناسی صورت نگرفت ؟
داستان انواع و اقسام سکه و اشیا تاریخی ایران که در سالهای اخیر در حراجیهای معروف دنیا بفروش می رسند چیست ؟
avatar ارسال نظر