:: لیست جدید ۸ فروردین :: اینجا ضربه بزنید

دلیل نام گذاری بازی «شیر یا خط» چه بود؟

دانستنی ها  4 نظر
بازی شیر یا خط

آیا میدانید دلیل نام گذاری قرعه و بازی «شیر یا خط» چه بوده؟

دلیل نامگذاری شیر یا خط به دوره قاجار و پهلوی برمیگردد. بر یک روی سکه های این دو دوره نام پادشاه یا مبلغ و بر روی دیگر آنها نشان شیر و خورشید وجود داشت.

در دوره جمهوری اسلامی ، سکه ها تغییر پیدا کرد و نشان شیر و خورشید از روی سکه ها حذف شد اما همچنان نام شیر یا خط برای این بازی استفاده می شود.

بازی شیر یا خط

سکه 20 ریال دو طرف خط (عبارت: جمهوری اسلامی ایران) حاصل اشتباه متصدی ضرابخانه در نصب قالب روی سکه است، به شکلی که بجای قالب رو (مبلغ و تاریخ) ، قالب پشت نصب شده است. در نتیجه سکه در هر دو رو یکسان می باشد.

بنابر بررسی های بعمل آمده این اشتباه بین سالهای 1358 تا 1364 رخ داده است. سال 1364 پیدا شدن این سکه ها بین 20 ریالی ها ، توجه قمار بازان شیر یا خط را به خود جلب کرد.

به این ترتیب به راحتی میشد در بازی تقلب کرد و بازی را برد. کنگره های این نوع سکه بدلیل پرتاب آن به هوا و برخورد به زمین پر از ضربه خوردگی می باشد.

در سال های 1366 تا 1370 این سکه در بین قمار بازان حرفه ای تا 30 هزار تومان نیز خرید و فروش می شد که مبلغ بسیار بالایی است.

اما امروزه با رشد فرهنگ مجموعه داری سکه ، این سکه بسیار خاص و کمیاب ، طرفداران بسیاری دارد و مجموعه داران علاقمند به قرار دادن این سکه در مجموعه خود می باشند. به همین علت است که این سکه با قیمت های بسیار بالایی (چند میلیون تومانی) نسبت به بیست ریالی های معمولی (چند هزار تومانی) خرید و فروش می شود.


تحقیق و گردآوری

گروه کارشناسی ایران آنتیک

www.iranantiq.com

نظر کاربران

avatar
۰ لایک
من سکه ۲۰ریللی پهلوی دارم هر دو روش شیر هستش
avatar
۳ لایک
خیلی جالب بود وعالی و باید بگم دوستم پدر پدربزرگ خدا بیامرزش یه سکه ی شیر یا خط داشت
avatar
۸ لایک
حیف از شیری که محو شد!
avatar
۴ لایک
خیلی جالب بود نمیدانستم این سکه دو رو خط برای قمار بازان چقدر جذاب بوده. ممنون
avatarنظر خود را ارسال کنید