نمایشگاه آثار باستانی و هنر کشور هلند در موزه ملی ایران

رویداد ۱۸۸۷ بازدید بیان دیدگاه
نمایشگاه هنر سرزمین هلند در موزه ملی ایران

چه آثاری از موزه درنتس کشور هلند ، جهت بازدید علاقمندان به موزه ملی ایران آورده شده است

به گزارش «ایران آنتیک» صبح امروز نشست خبری نمایشگاه باستان شناسی و هنر هلند به روایت موزه درنتس در موزه ملی ایران و با حضور محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی ، جبرئیل نوکنده رئیس موزه ملی ایران ، هارولد روی توپان و محمدرضا کارگر رئیس موزه های کشور برگزار شد.

این نمایشگاه به ما کمک می کند میراث فرهنگی ، مشاهیر و آثار تاریخی کشور هلند را بشناسیم و شناخت واقعی و درست از تمدن و هنر یک مردم در طول تاریخ داشته باشیم و نوع نگاهمان به مردم این کشور تغییر کند.

نمایشگاه «باستان شناسی و هنر سرزمین هلند به روایت موزه درنتس» از 11 مهرماه 1397 به مدت 6 ماه (تا 17 فروردین 1398) در موزه ملی ایران برپا می شود. این نمایشگاه از 9 صبح تا ساعت 17 پذیرای بازدید کنندگان است ، که به مانند موزه درنتس همه روزه به غیر از دوشنبه ها برپا می باشد و علاقمندان می توانند تنها با پرداخت 5 هزار تومان از آثار هنری و باستان شناسی موزه درنتس هلند بازدید کنند.

موزه درنتس (Drents) در شهر آسن (Assen) هلند قرار دارد ، این موزه با بیش از 160 سال قدمت ، در استان درنته در شمال هلند مجموعه ای از آثار دوره های پیش از تاریخ تا هنر معاصر را در خود گرد آورده است.

این موزه با بیش از 90 هزار اثر باستان شناسی، مردم شناسی و هنری یکی از بزرگترین مجموعه آثار فرهنگی هنری را دارا می باشد. از آثار مهم این موزه می توان به مومیایی های طبیعی انسان که در باتلاق ها یافت شده اند، کهن ترین قایق چوبی جهان ، گنجینه طلای رومی بیلن و آثار نقاشانی مانند موندریان و ونگوگ اشاره کرد. این موزه در سال های اخیر نمایشگاه های بین المللی بزرگ و موفقی را برپا کرده که از میان آن ها می توان از نمایشگاه ارتش سفالین چین ، گنجینه های طلای گرجستان و نمایشگاه ایران: مهد تمدن نام برد.
این نمایشگاه به دنبال تفاهم نامه بین دو موزه ملی ایران و موزه درنتس برگزار می شود که نشان می دهد هر دو موزه اراده برای برگزاری نمایشگاه به صورت متقابل داشته اند. براساس این تفاهم نامه ، 196 اثر از 70 مکان باستانی ایران از 26 خردادماه 1396 تا 27 آبان همین سال، در نمایشگاهی با عنوان «ایران: مهد تمدن» در هلند به نمایش درآمد.

هارولد توپان مدیر موزه درنتس در این مراسم گفت : «نمایشگاه آثار ایران در درنتس، تاریخ این کشور را به مردم هلند شناساند و موجب تقدیر و درک مردم این کشور از ایران شد. 196 شی تاریخی ایران در هلند نمایش داده شد، در نمایشگاهی که ما به ایران آوردیم تعداد زیادی از آثار محوطه درنتس است که در موزه ملی ایران به نمایش گذاشته می شود.»

وی همچنین از بازدید 80 هزار نفری گردشگران از نمایشگاه «ایران: مهد تمدن» در هلند خبر داد و گفت: حدود 99 درصد از بازدیدکنندگان متعلق به کشور هلند بودند که 70 درصد آنها را نواحی غربی هلند مانند آمستردام شامل می شدند. یک درصد باقیمانده نیز اکثرا ایرانی هایی بودند که از کشور هایی مانند انگلیس و فرانسه برای دیدن این آثار به هلند و استان درنته رفته بودند.

توپان با عذرخواهی از بابت چاپ بروشور این نمایشگاه که به زبان عربی به جای فارسی صورت پذیرفته است که در چاپ های بعدی اصلاح می شود. وی همچنین از تهیه کاتالوگ نمایشگاه دو زبانه و فعال شدن سامانه راهنمای شنیداری برای گردشگران در این موزه خبر داد.

کورنلیس بیل (معاون استانداری استان درنته در هلند و عضو هیات امنای موزه درنتس) در خصوص چگونگی انتخاب آثار برای نمایش در ایران چنین اظهار داشت : از آنجا که قدیمی ترین آثار باستان شناسی هلند و قدیمی ترین دوران زندگی در استان درنتس یافت شده است، برای ما اهمیت داشت تا تاریخ کهن استانمان را به نمایش بگذاریم. این در حالی است که آثار ایران نیز در نمایشگاهی تحت عنوان «ایران تمدن کهن» در موزه درنتس به نمایش درآمده است. از این رو بر آن شدیم تا آثار باستانی و تاریخی هلند را نیز در ایران بیاوریم و آن را به ایرانی ها نشان دهیم. از جمله آثاری که برای نمایش در این نمایشگاه انتخاب کردیم ، مومیایی از یک مرد هلندی است که نمونه ای از قدیمی ترین مردمانی است که در استان درنته هلند زندگی می کردند.

همچنین از مجموعه سرامیک ها آثاری را انتخاب کردیم که در زمره آثار ملی هلند به حساب می آیند. تابلو های نقاشی نیز توسط نقاشان بسیار مهم و برجسته از جمله ونگوگ ، پیکاسو و موندریان نقاشی شده اند. هدفمان این بود که در کنار مجموعه آثار باستان شناسی ، مجموعه ای از آثار هنری هلند را نیز به مردم ایران نشان دهیم.

اثری از لوئیس آلبرت روسین (Louis Albert Roessingh) مربوط به سال های 30-1920 م. هلند ، به نمایش در آمده در موزه ملی ایران

اثری از لوئیس آلبرت روسین (Louis Albert Roessingh) مربوط به سال های 30-1920 م. هلند ، به نمایش در آمده در موزه ملی ایران

این نمایشگاه شامل 331 ظرف سفالین و فلزی ، ابزار سنگی ، زیورآلات ، مومیایی طبیعی انسان ، تابلو نقاشی و سفال قرون 19 و 20 میادی در سه بخش باستان شناسی ، سفال و نقاشی های قرن نوزده و بیست هلند می باشد. در مجموع بیش از 500 شی در حدود 300 ردیف از موزه درنتس هلند به موزه ملی ایران منتقل شده اند. قدیمی ترین شی در این موزه متعلق به 50 هزار سال پیش با نام «تبر دستی» می باشد که متعلق به دوره پارینه سنگی است.

 

نمایشگاه آثار باستانی هلند در موزه ملی ایران

اشیای سنگی و فلزی آثار باستانی هلند به نمایش در آمده در موزه ملی ایران

از آثار باستانی هلند به نمایش در آمده در موزه ملی ایران

از زیور آلات باستانی هلند به نمایش در آمده در موزه ملی ایران

از زیور آلات باستانی هلند به نمایش در آمده در موزه ملی ایران

از زیور آلات باستانی هلند به نمایش در آمده در موزه ملی ایران

یکی از جالب ترین آثاری که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است ، مومیایی مرد هلندی است که از آن به عنوان اجساد باتلاقی نام برده می شود. این مومیایی قدیمی ترین جسد باتلاقی شناخته شده است که از درنته بدست آمده ، مربوط به دوره مفرغ است و علاوه بر قسمت هایی از بدن بخش های مختلفی از البسته مانند تکه هایی از زیر پوش پشمی ، یک کلاه از پوست گوسفند ، یک کفش از پوست گوزن و یک کلاهک احتمالا از پوست گوساله دوخته شده نیز باقی مانده بود.

مومیایی مرد هلندی در موزه ملی ایران ، مربوط به دوره مفرغ

مومیایی مرد هلندی در موزه ملی ایران ، مربوط به دوره مفرغ

تابلوی نقاشی «یک روز پاییزی در درنته» اثر الکساندر مولینخر از دیگر آثار زیبای این نمایشگاه است. این نقاشی در سال 1866 م. با تکنیک رنگ روغن روی بوم اجرا شده است. مولینخر این اثر را صرفا برای ارائه در بازار اسکاتلندی ها خلق کرد. آثار او از جمله نخستین آثاری است که عاشقان هنر اسکاتلندی را به مدرسه لاهه کشاند. در اوایل اکتبر سال 1866 م. ، او در نامه ای به دیوید آرتس نوشت : یک نقاشی بزرگ برای نمایشگاه ادینبرگ کشیده ام. نقاشی که او به آن اشاره می کرد همان «یک روز پاییزی در درنته» بود. نمایشگاه ادینبرگ یک موفقیت فردی برای او محسوب می شد چرا که اثر او بلافاصله توسط دیوید باکستر کلکسیونر مشهور اسکاتلندی به مبلغ صد پوند خریداری شد. آنچه که در این نقاشی به نمایش گذاشته شده است یکی از مناظر معمول هلند است که معماری اصیل منطقه را به نمایش می گذارد. در این تصویر شاهد مزرعه و دام هایی هستیم که شامل گاو و گوسفند می شود و در گوشه ای از این یک چاه آب به تصویر کشیده شده که در واقع درصدد بیان بخشی از زندگی عادی مردم منطقه درنته است.

تابلوی نقاشی یک روز پاییزی در درنته ، اثر الکساندر مولینخر در نمایشگاه موزه ملی ایران

تابلوی نقاشی یک روز پاییزی در درنته ، اثر الکساندر مولینخر در نمایشگاه موزه ملی ایران

سفال ها و چینی های هلندی به نمایش در آمده شاید در نگاه نخست برای مخاطب ایرانی بسیار آشنا به نظر بیاید چرا که رنگ ها و طرح های لعابی آن ما را به یاد سفال لالجین و حتی سفال های شوش می اندازد ؛ چرا که ایشان در طراحی سرامیک ها و سفال ها و ظروف شیشه ای از آثار شرق و خاورمیانه الهام می گرفتند و از این رو شاهد شباهت نقوش به کار گرفته شده در این سفال ها با نقوش ایرانی و خاورمیانه هستیم. سنت تولید ظروف و اشیا سفالی ، چینی و شیشه ای هلند در نیم قرن 19 و نیمه اول قرن 20 میلادی از اهمیت خاصی برخوردار است. چنانکه در این قرون ظروف چینی سلطنتی ساخته شده در کارخانه چینی سازی روزنبرگ ، کاشی و سفال کارخانه هلند ، سفال های تزیین کارخانه آمشتلهوک ، دیستل ، زوید ، برور ، آمفورا ، رام ، اسکاف و ولسن از نمونه های این محصولات هستند.

سفال هایی از آثار باستانی هلند در موزه ملی ایران

سفال و چینی و سرامیک از آثار باستانی هلند به نمایش در آمده در موزه ملی ایران

سفال و چینی و سرامیک از آثار باستانی هلند به نمایش در آمده در موزه ملی ایران

واریز درآمد نمایشگاه به خزانه دولت
رئیس موزه ملی ایران نیز در این نشست با اشاره به اینکه نمایشگاه باستان شناسی و سرزمین هلند به دنبال برگزاری نمایشگاه ایران - مهد تمدن برگزار شده است، در پاسخ به این سوال که هزینه برگزاری چنین نمایشگاه هایی برعهده کیست و درآمد حاصله به چه بخشی می رسد، گفت: «هزینه هایی که در این زمینه صورت می گیرد برخی بر عهده موزه هلند و برخی دیگر بر عهده موزه ملی ایران است. انتقال اشیا از فرودگاه امام خمینی (ره) تا موزه ملی ایران ، معماری داخلی ، ویترین اشیا و اسکان مهمانان هلندی در ایران با موزه ملی است. اما تا قبل از رسیدن به فرودگاه امام خمینی (ره) باقی هزینه ها بر عهده هلند است.»

جبرئیل نوکنده ضمن اشاره به این موضوع که نمایشگاه دارای اسپانسر نیست و تنها کاتالوگ این نمایشگاه را کانون اتومبیلرانی و جهانگردی تامین کرده است گفت : «درآمد حاصل از فروش بلیت هر دو نمایشگاه در ایران و هلند به خود آن موزه برمی گردد. یک شرکت بیمه ای آلمانی آثاری که هلند به ایران ارسال کرده را بیمه کرده است و برای بیمه هر شی نیز مبلغی در نظر گرفته شده و همه مسائل و خطرات مربوط به برپایی نمایشگاه در تفاهم نامه بین دو موزه قید شده است. شرکت بیمه هلندی توسط سفارت آن کشور و وزارت خارجه ایران به تایید رسیده است. چنین مراحلی باید سپری شود ، در غیر این صورت بیمه اشیا مورد تایید قرار نمی گیرد.»


منبع : ایسنا - تسنیم - دنیای اقتصاد - ایلنا

نظر کاربران

avatar ارسال نظر