:: لیست جدید ۵ اردیبهشت :: اینجا ضربه بزنید

کشف تونل مخفی تاریخی در نطنز

آثار باستانی ۱۷۹۴ بازدید بیان دیدگاه
کشف تونل مخفی در نطنز

هنگام مرمت رخ داد؛ کشف 20 متر تونل زیرزمینی تاریخی در محله افوشته شهر نطنز اصفهان

حسین یزدان مهر، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نطنز گفت : طی روزهای اخیر در یکی از خانه های تاریخی در محله افوشته ، در حین مرمت برای راه اندازی مرکز بوم گردی، حفره ای پیدا شد که برای بررسی بیشتر و دقیق تر باستان شناسی این مکان پلمب شده است. تمامی امور بازسازی و تزیینات داخل بنا زیر نظر بهترین معماران صورت گرفت و بافت اصلی بنا در مرمت و بازسازی حفظ شده است. با توجه به جایگاه و ویژگی های خاص خانه تاریخی سورگاه ، طی چند ماه گذشته توسط مالک خانه طرح مرمت و ساماندهی بنای سورگاه به یکی از بهترین مشاوران کشور واگذار شد و این پروژه با تخصیص 500 میلیون ریال اعتبار از محل اعتبارات ملی آغاز شد.

پاکسازی ، استحکام بخشی دیوار های خشتی ، پی بندی ، طرح برداری از سقف ها و لنگه های باقیمانده ، سبک سازی ، دیوار چینی خشتی و اجرای سقف از جمله اقدامات در راستای مرمت و بازسازی این خانه تاریخی می باشد. با پایان یافتن مرحله ساخت و مرمت ، در آینده شاهد تبدیل این بنای ارزشمند به اقامتگاه سنتی و زیبا با حفظ اصالت آن خواهیم بود.

به گزارش «ایران آنتیک» خانه کهن سورگاه نطنز یکی از معدود خانه های مربوط به عهد تیموری است که با حدود 600 سال قدمت در فهرست آثار ملی ایران با شماره 9050 در مورخ 82/03/10 به ثبت رسیده است. این خانه توسط یک مالک خصوصی خریداری و قرار بود در ادامه به شکل یک هتل سنتی مورد بازسازی قرار گیرد که طی روزهای اخیر در حین مرمت حفره ای در بخشی از خانه پدیدار شد که باستان شناسان در حال بررسی هستند.

اخیرا یک تیم باستان شناسی از استان اصفهان ، این تونل را بررسی کرده و نزدیک به 20 متر از این تونل هم بازگشایی شده است ، ولی ادامه کار نیاز به مجوز از سازمان پژوهش های کشور دارد که پیگیری هایی در این حوزه انجام شده است. انتهای این تونل ها معلوم نیست اما از آنجایی که این تونل‌ها به علت بستر سنگی زیر خانه سورگاه ، داخل سنگ کنده کاری شده و بدنه و کف و سقف همه سنگی است، قطعا کاربری مهمی داشته است.

اهالی قدیمی محله افوشته پیش از پیدا شدن این حفره ، معتقد بودند در زمان های گذشته در این محل مسیر زیرزمینی برای عبور و مرور وجود داشته است.

با توجه به این که در برخی دیگر از نقاط  قدیمی و مهم کشور هم تونل هایی وجود داشته است که قوی ترین علت برای این تونل ها ایجاد راه ارتباطی در زمان خطر و یا حمله بوده است.

یزدان مهر با بیان اینکه در صورت وجود این تونل در منطقه ورودی و خروجی مسیر در طرح مشخص و در شورای فنی تصویب می شود ، گفت : وجود مسیر زیرزمینی مشکلی برای مالک خانه تاریخی ایجاد نمی‌کند و در صورتی که این منطقه به سایت باستانی نیز تبدیل شود خانه از مالک خریداری می شود.

شایعاتی نیز مبنی بر کشف گنج در این تونل شنیده می شود که تکذیب شده و تاکنون هیچ گونه گنج و یا اشیای با ارزشی در آن کشف نشده است.

 


منبع : اصفهان امروز

 

نظر کاربران

avatar ارسال نظر