:: لیست جدید ۱۲ اردیبهشت :: اینجا ضربه بزنید

نمایشگاه خوشنویسی هنرمندان ایران و فیلیپین

رویداد ۱۳۱۶ بازدید بیان دیدگاه
نمایشگاه خوشنویسی هنرمندان ایران و فیلیپین

نمایشگاه خوشنویسی هنرمندان ایران و فیلیپین برپا شد

نمایشگاه مشترک خوشنویسی هنرمندان ایران و فیلیپین به مناسبت روز ملی خوش نویسی کشورمان در دانشگاه یو-پی مانیل ، با عنوان «هنر صلح» برگزار شد.

روز 21 مهرماه مصادف با روز ملی خوشنویسی در ایران است. این تاریخ به مناسبت پایه گذاری کلاس هایی در حوزه آموزش خوشنویسی از سوی مرحوم مهدی بیانی ، خوشنویس برجسته کشورمان ، در سال 1329 شمسی روز ملی خوشنویسی نامگذاری شده و از 21 تا 27 مهر نیز هفته ملی خوشنویسی اعلام شده است.

انجمن خوشنویسان ایران در این هفته برنامه های متنوعی را به منظور پاسداشت این هنر گرانمایه در داخل کشور اجرا می کند، اما این برنامه ها تنها محدود به ایران نیست و تندیس تقوی ، مسئول انجمن خوشنویسان ایران شعبه مانیل ، برنامه هایی به همین مناسبت با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در مانیل با هدف معرفی خوشنویسی ایرانی اسلامی در فیلیپین اجرا کرده است.

البته این نمایشگاه به همت رایزنی فرهنگی ایران در فیلیپین ، انجمن خوشنویسان ایران شعبه مانیل ، انجمن دوستی زنان فرهیخته ایران و فیلیپین و دانشگاه یو - پی در محل کتابخانه مرکزی این دانشگاه در مانیل برگزارشد.

این نمایشگاه به مدت یک هفته در دو دانشگاه بزرگ فیلیپین و یک کلیسا در مانیل برپاست.

دکتر « آدلایدا فیگورس / Adelaida Figures » استاد هنردانشگاه یو-پی ، « برنار دیتا ریس چرچیل / bernaditta Reyes Churchill » رئیس شورای مطالعات بین الملل فیلیپین و رئیس انجمن ملی تاریخ ، «دکتر ماریا برنادت آبررا / Maria Bernadette Abrera » رئیس دانشکده امور اجتماعی و فلسفه دانشگاه یو-پی و جمعی از دانشجویان دانشگاه هنر این دانشگاه و ایرانیان مقیم در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه نیز حضور یافتند.

آدلایدا فیگورس در این مراسم گفت : ما اینجا گرد هم آمده ایم تا بر همکاری های مشترک فرهنگی میان ایران و فیلیپین و برپایی نمایشگاه تابلوهای خوشنویسی ارج نهیم. خوشنویسی هنری دیرینه در ایران و نمونه به کار گرفته شده خط خوشنویسی فیلیپین نیز از قدمت تاریخی برخوردار است که چنین اقداماتی نزدیک کننده فرهنگ ها از جمله فرهنگ ایران و فیلیپین است.

جعفری ملک ، رایزن فرهنگی ایران نیز در این نمایشگاه چنین اظهار کرد : تمدن 7 هزار ساله ایران هنر را به جهانیان عرضه کرده است و ایرانیان در تمدن خود جز صلح و دوستی چیز دیگری را به مردم جهان هدیه نداده اند. هنر خوشنویسی در ایران به عنوان مردمی ترین هنر ملی است و اکنون علاقه مندان زیادی به فراگیری این هنر مشغول هستند.

تندیس تقوی (هنرمند خوشنویس و مسئول انجمن خوشنویسان ایران شعبه مانیل) و «تایپان لوچرو/Taypan lucero» هنرمند مسیحی فیلیپینی ، در قالب کاری مشترک ، پنج اثر با عنوان «هنر صلح» را به عنوان موضوع اصلی نمایشگاه و آثار دیگری از خوشنویسی دو کشور را خلق و ارائه کردند که در این نمایشگاه به معرض دید علاقه مندان به فرهنگ و هنر ایران و فیلیپین گذاشته شد.

خطاطی مشترک دو هنر ایرانی و فیلیپینی ، هنر صلح

خطاطی مشترک دو هنر ایرانی و فیلیپینی ، هنر صلح

تندیس تقوی در این باره اظهار کرد: به نمایندگی از انجمن خوشنویسان ایران تابلوی هنر صلح را با تایپان لوچرو خوشنویسی کرده ام که قرار است در دانشگاه یوپی رونمایی و به این دانشگاه اهدا شود.
وی افزود: کارگاه های خوشنویسی متعددی در فیلیپین برگزار کرده ام و از وقتی که دیدم از این کارگاه ها استقبال خوبی می شود و فیلیپینی ها با علاقه پیگیر اینگونه برنامه ها هستند، به این فکر افتادم که چقدر زیباست که بتوان کارهای مشترکی با هنرمندان فیلیپینی انجام داد و جرقه این کار (تابلوی صلح) در ذهن من زده شد. در جنوب فیلیپین که منطقه ای مسلمان نشین است، با افراد علاقمند به خوشنویسی و هنر تعاملاتی داشتم و در نهایت طی نمایشگاهی در وزارت فرهنگ فیلیپین بود که آقای «تایپان» را دیدم. نمایشگاه متعلق به آثار او بود و از این آثار بازدید کردم و در همین مکان از او خواستم که کار مشترکی انجام دهیم و وی استقبال کرد. پس از آن آخر هفته ها به رایزنی فرهنگی ایران در مانیل می آمد و در آنجا فعالیت مشترک هنری را آغاز کردیم.
تایپان از خوشنویسان برجسته فیلیپین است و خط «بایی بایین / Baybayin» از خطوط قدیمی فیلیپین را که با حمله اسپانیایی ها به کشورش از بین رفت، برای این کار در نظر گرفته است. این برایم ارزشمند بود که او هنرمندی ملی و علاقمند است که در دانشگاه یو-پی آثار مشترکی را به نمایش بگذاریم.
سه ماه است که این کار را آغاز کرده ایم و می خواهیم به جهان نشان دهیم که با وجود داشتن دین ، زبان و فرهنگ غیر مشترک کار هنری مشترک می توان انجام داد.

در اولین نمایشگاه که همزمان با آغاز هفته خوشنویسی برپاشد پنج اثر صلح همراه با 20 تابلو خوشنویسی شامل 10 تابلو خوشنویسی نستعلیق و 10 تابلو خوشنویسی خط تاگالوگ به نمایش در آمده است. عاشورا ، مادر ، نیکوکاری از موضوعات آثار مشترک می باشد. 

 

نمایشگاه خوشنویسی هنر صلح با موضوع مادر

نمایشگاه خوشنویسی هنر صلح با موضوع مادر

همکاری مشترک برای اجرای تابلوی هنر صلح با موضوع عاشورا

همکاری مشترک برای اجرای تابلوی هنر صلح با موضوع عاشورا

تقوی در این خصوص اظهار کرد : «کلمه ای مشترک با مفهوم (صدقه، خیریه و نیکوکاری) را به صورت مشترک با تایپان خوشنویسی کرده ایم که 16 اکتبر (24 مهرماه) به کلیسای مورمون ها اهدا خواهد شد. این اثر روی بوم در ابعاد یک متر و بیست در هشتاد سانتیمتر خوشنویسی شده است.
پیش زمینه یکی از تابلوها به رنگ سیاه به نشانه جنگ و تاریکی است و نوشته های این تابلو، که بیانگر صلح است، به رنگ طلایی نگارش شده و تابلوی دیگر نیز پیام آور صلح و به رنگ آبی و سفید است و طراحی آن مانند خورشید و کلمه صلح در مرکز است.»

وی همچنین در رابطه با عنوان این نمایشگاه گفت : راحت ترین راه گفتگو ، گفتگو برای صلح است و بر اثر فعالیت مشترک با هنرمند یک کشور بازدیدکنندگانی از آن کشور با ما و فرهنگ و هنر ایرانی ارتباط برقرار خواهند کرد و احساس‌ نهفته در آثار هنری منتقل می شود، کما اینکه در تابلوهایی که پیش از این نگارش کرده ام، مخاطبان احساس من را خوانده اند و نمونه این آثار تابلوهای خوشنویسی شده «تو را من چشم در راهم» بیانگر عشق و احساس درونی و «تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم» نشانه میهن دوستی و علاقه به ایران است.

در این مراسم تقدیرنامه هایی به ایرانیان مقیمی که دوره مقدماتی خوشنویسی را با موفقیت به پایان رساندند اعطا گردید. همچنین قرار است در نمایشگاه بعدی که در روزهای آینده برگزار می شود تعداد 60 تابلو اثر خوشنویسی از هر دو کشور به نمایش درآید.

تندیس تقوی ، هنرمند خوشنویس ایرانی

مریم تقوی ، هنرمند خوشنویس ایرانی


منبع : ایرنا ، خبرگزاری بین المللی قرآن

نظر کاربران

avatar ارسال نظر