:: لیست جدید ۱۰ فروردین :: اینجا ضربه بزنید

موزه جواهرات ملی

موزه ها
بیان دیدگاه
موزه جواهرات ملی

معرفی موزه جواهرات ملی

موزه جواهرات ملی که با عنوان خزانه جواهرات ملی نیز شناخته می شود، یکی از موزه های جالب توجه ایران است که در زیرزمین بانک مرکزی واقع در خیابان فردوسی تهران واقع شده و جواهرات و اشیاء سلطنتی ادوار گذشته ایران در آن نگهداری می شوند.

اهمیت جواهرات موجود در این موزه به ارزش اقتصادی آن محدود نمی گردد، بلکه نمایانگر ذوق و سلیقه صنعتگران و هنرمندان ایران در دوره های مختلف تاریخ و به عنوان میراث تاریخی، هنری ، نماینده هنرهای مستظرفه کشور پهناور ما است. این جواهرات و نوادر برای زمامداران و حاکمان در طول تاریخ حکم زینت و زیور را داشته و اغلب شکوه و جلال دربار را نشان می داده است، لیکن پشتوانه قدرت و ذخیره خزانه مملکتی نیز محسوب می شده است.

این مجموعه بی نظیر که در قالب موزه در معرض دید عموم قرار دارد، بسیاری از جواهرات سلطنتی ایران از دوره صفوی ، افشار ، قاجار و پهلوی را در خود جای داده است.
جواهرات و اشیای خزانه جواهرات در 36 بخش دسته بندی شده اند که برخی از آنها شامل زیورآلات تزئینی ، تاج و نیم تاج ، جقه ها (پیش کلاه) ، گلدان ، سرپوش غذا ، قلیان ، آینه، عصا، تخت، سنجاق و گل سینه می شوند.

جواهرات شاخص موزه

دریای نور که درشت ترین و زیباترین الماس برلیان در میان گوهرهای سلطنتی ایران و یکی از گوهرهای معروف جهان است. تخت نادری و کره جغرافیایی از دیگر اشیای نفیس موزه است. تاج ماه ، جواهر دیگری است که بعد از دریای نور، در میان جواهرات سلطنتی خودنمایی می کند. تاج کیانی تاجی است که پادشاهان در مراسم تاج گذاری از آن استفاده می کردند.

الماس دریای نور

الماس دریای نور

 

تاج کیانی و نقاشی فتحعلی شاه به همراه تاج کیانی

تاج کیانی و نقاشی فتحعلی شاه به همراه تاج کیانی

 

تخت طاووس یا تخت نادری

تخت طاووس یا تخت نادری

بخشی از تخت نادری از نمای نزدیک

بخشی از تخت نادری از نمای نزدیک

تاریخچه

می توان گفت که تاریخچه جمع آوری جواهرات ایران از زمان حکومت صفویه آغاز می شود ؛ چرا که پیش از آن ها ، جواهرات گران بهایی در خزانه دولتی وجود نداشته است. در دوران قاجار جواهرات در کاخ گلستان نگهداری می شد. با روی کار آمدن رضا شاه پهلوی ، جواهرات سلطنتی به زیرزمین کاخ مرمر منتقل گردید. در سال 1316 شمسی به موجب قانون مصوب مجلس شورای ملی در 25 آبان ، قسمت عمده جواهرات به بانک ملی ايران واقع در خیابان فردوسی تهران منتقل شد و پشتوانه اسکناس و بعدها وثيقه اسناد بدهی دولت به بانک بابت پشتوانه اسکناس قرار گرفت.

در زمان پهلوی دوم ، در سال 1322 تصمیم گرفته شد تا این جواهرات در یکی از خزانه های بانک ملی به نمایش عموم گذاشته شود. در سال 1334 ساختمان خزانه فعلی برای آن ساخته شد. جواهرات در سال 1339 و پس از اینکه مالکیت آنها به بانک مرکزی منتقل گردید به موزه جواهرات ملی انتقال یافت. این موزه تا قبل از انقلاب فعالیت داشته و بعد از آن تعطیل و دوباره در 1369 برای عموم بازگشایی شد.

محوطه و ورودی گنجینه ، سال 1342

محوطه و ورودی گنجینه جواهرات ملی ، سال 1342

جغرافیای موزه

موزه جواهرات ملی ایران در خیابان فردوسی تهران و در مقابل سفارت ترکیه قرار دارد. این موزه با مساحتی حدود 1000 مترمربع ، در سال 1334 توسط آلمانی ها ساخته و در سال 1339 با تاسیس بانک مرکزی ایران افتتاح و به این بانک سپرده شد و اکنون نیز در صیانت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران می باشد.

نقشه موزه جواهرات ملی

 

مشخصات موزه :

آدرس : تهران ، میدان امام خمینی ، خیابان فردوسی ، نرسیده به چهارراه استانبول ، ساختمان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ، خزانه جواهرات ملی.

ساعت دسترسی : شنبه تا سه شنبه از ساعت 14:00 تا 16:30

هزینه :

  • دانشجویان و پژوهشگران : 2,000 تومان
  • بازدیدکنندگان داخلی : 4,000 تومان
  • اتباع خارجی : 20,000 تومان

تلفن : 64463785-64463030

تلفن گویا : 64464700

دورنگار : 64463763


تحقیق و گردآوری :

گروه کارشناسی ایران آنتیک

www.iranantiq.com

نظر کاربران

avatarنظر خود را ارسال کنید