:: لیست جدید ۵ اردیبهشت :: اینجا ضربه بزنید

:: مزایده شماره ۹۰ :: اینجا ضربه بزنید

تخریب تپه باستانی پریجا

آثار باستانی ۱۸۴۰ بازدید بیان دیدگاه
تخریب تپه باستانی پریجا

تخریب تپه باستانی پریجا بر اثر بی توجهی و سودجویی

«تپه پریجا» تپه ای باستانی مربوط به هزاره اول قبل از میلاد است که در شهرستان قائم شهر (جاده قائم شهر به کیاکلا) واقع شده و در تاریخ 10 مهر 1380 با شماره ثبت 4178 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این تپه از نظر طبیعی در موقعیت جلگه ای واقع شده و 33 متر از سطح آب های آزاد بالاتر است و به نسبت زمین های اطراف خود شش متر ارتفاع دارد.

 

ثبت «تپه پریجا» به عنوان میراث ملی


این تپه باستانی توسط کشاورزان و افراد سودجو مورد تعرض و تخریب قرار گرفته است. پیشروی فعالیت‌های کشاورزی کالبد تپه را تهدید می کند، به طوری که در قسمت های شرق تپه با بولدوزر خاک برداری شده و دیگر بخشها نیز در معرض پیشروی آب شالیزارها قرار دارد.
این تپه امروزه در شرایط نامناسبی قرار دارد. استفاده از زمین های اطراف برای کشت برنج تا دامنه تپه ، برپایی دکل برق در ضلع غربی تپه و همچنین تعرض جاده قائمشهر به کیاکلا بخش غربی تپه را برش داده است. علاوه بر آن ، حفاری غیرمجاز در بخش های مختلف تپه، ساخت اتاقکی از بلوک در دامنه ضلع غربی تپه از جمله آسیب های وارده به این محوطه باستانی است ، همچنین به علت ریختن زباله در سراسر قله و دامنه های آن، بوی بد زباله استشمام می شود.

وضعیت نامناسب و خاک برداری بولدرزها در تپه پریجا

وضعیت نامناسب و خاک برداری بولدرزها در تپه پریجا

محوطه باستانی «تپه پریجا» در سال 1390 و 1391 توسط باستان شناسان کاوش شده بود و متعلق به سه هزار سال قبل بوده و در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد. گفتنی است، کاوش های اولیه در این تپه در سالهای 1369 و سپس در سال 1379 تکرار و در کاوش های بعدی در سال 1390 و 1391 مجموع یافته ها شامل سازه حرارتی کوره ، سازه خشتی احتمالا کف بنا ، چندین کف پا خورده ، سفال ، استخوان های حیوانی ، مهر سنگی و … بود ، یکی از یافته های با ارزش در کاوش سال 1390 مهری با نقوش هندی مربوط به عصر آهن بود.

تکه های سفال یافت شده در تپه پریجا

تکه های سفال یافت شده در تپه پریجا


منبع : ایسنا ، اسکان نیوز

نظر کاربران

avatar ارسال نظر