:: لیست جدید ۲۹ فروردین :: اینجا ضربه بزنید

کشف آثار باستانی 5 هزار ساله در اقلیم کردستان

آثار باستانی ۲۰۸۲ بازدید بیان دیدگاه
کشف آثار باستانی 5 هزار ساله در اقلیم کردستان

تیم باستان شناسی دانشگاه میلانو از ایتالیا ، موفق به کشف آثار باستانی 5 هزار ساله در نزدیکی اربیل، مرکز اقلیم کردستان شدند.

شبکه تلویزیونی ان. آر. تی گزارش داد که تیم ایتالیایی از دانشگاه میلانو کشور ایتالیا ، در پی کاوش های باستان شناسی در اطراف اربیل (مرکز اقلیم کردستان) موفق به کشف آثار باستانی شده اند. این آثار در تپه باستانی هیله در منطقه شمامک از توابع اربیل کشف شده و بنا به نظر باستان شناسان ایتالیایی قدمت تمدن یافت شده در این محل به 5 هزار سال پیش رسیده و به نظر می رسد که این تمدن 3 هزار و پانصد سال پیش نابود و منطقه مذکور خالی از سکنه شده است.

در آن زمان بخشی از منطقه امروزی اقلیم کردستان ، آشوری نشین بود و بخشی از امپراتوری آشور را تشکیل میداد. همه مناطق امروزی کردنشین یکی از ایالات ایران بود تا این که در جنگ چالدران در سال 1514 میلادی بر اثر شکست ایران ، بخشی از این مناطق از ایران جدا شد و نصیب امپراطوری عثمانی گردید.

گوران محمد، مسئول واحد کاوش های باستانی در اداره آثار باستانی و فرهنگی اربیل ، در این خصوص تأکید کرد که تمامی آثار یافت شده توسط این سازمان در اقلیم حفظ و نگه داری شده و هیچ یک از آن ها از اقلیم خارج نمی شود و تیم های باستان شناسی خارجی فقط در بخش کاوش و کشف های باستانی فعالیت دارند.
این آثار کشف شده مربوط به دوران نوسنگی و شامل ابزارآلات و ظروف سنگی و ابزار زینتی و زیبای سنگی و ابزار آلات ساخته شده از سنگ ابسیدون است.

در حال حاضر 10 تیم دانشگاهی باستان شناسی از کشورهای خارجی از دولت اقلیم کردستان مجوز کاوش های باستان شناسی در اقلیم را کسب و به فعالیت های باستان شناسی و کاوش در مناطق مختلف اقلیم مشغول هستند.

بنا به آمار سازمان حفظ آثار باستانی اقلیم کردستان، بیش از 10 هزار منطقه باستانی در اقلیم کردستان وجود دارد و 28 تیم باستان شناسی در این مناطق به کاوش مشغول هستند.


منبع : خبرگزاری کردپرس

نظر کاربران

avatar ارسال نظر