سوپر رئالیسم
سوپر رئالیسم (Super Realism) : واقع گرایی افراطی
سوپر رئالیسم به عنوان سبکی هنری در نقاشی و مجسمه سازی در حدود سال 1965 م. در آمریکا شکل گرفت و تا به امروز مورد توجه می باشد. این سبک هنری در اواخر دهه 1960 م. در بریتانیا نیز رواج پیدا کرد. در این سبک هنرمندان واقعیت را با دقت و به طور مبالغه آمیزی همانند یک دوربین تنظیم شده به تصویر در می آوردند.
واژه هایپر رئالیسم (Hyperrealism) توسط ایزی براکوت در سال 1973 م. به کار برده شد که مصداق کلمه فرانسوی فوتو رئالیسم یا رئالیسم عکاسی (Photorealism) می باشد. این نام ، عنوان کاتالوگ نمایشگاه بزرگی در بروکسل بود که ابتدا توسط هنرمندان آمریکایی نظیر رالف گوئینگز ، چاک کلوز ، دانی جی دیدی ، رابرت بیچتول و ریچارد مکلین برپا شد ؛ البته هنرمندان اروپایی همچون ریختر و دلکول و انولی نیز در این نمایشگاه حضور داشتند.
در کتاب «دانش نامه زیبایی شناسی» درباره نقاشی هایپر رئالیسم چنین آمده است : «بسیاری از نقاشی ها از این جهت برای ما گیرا هستند که به ما امکان می دهد در آن ها چیزهایی ببینیم که از تماشای مستقیمشان لذت می بریم ... تمایز بین موضوع و محتوا در نظریه تقلید بسیار حایز اهمیت است ؛ چون نشان می دهد تابلو نه به دلیل ارزش موضوع ارزش نگاه کردن دارد ، بلکه به نحوه بازنمایی موضوع نقاشی است که سبب می شود تابلو ارزش نگاه کردن داشته باشد.»
بیشتر عکاسان واقع گرا در ابعاد بزرگ کار می کنند چرا که در بزرگ نمایی های بیش از حد چیزهایی آشکار می شود که تا آن زمان هرگز درک نشده بود. این ویژگی به طور حتم منبع شیفتگی نقاشان این سبک بوده است ؛ آن ها ابتدا یک عکس را روی بوم طرح ریزی کرده و سپس شروع به نقاشی می کنند. در این آثار وضوح و دقت جزئیات به طور یکسان در سراسر تصویر لحاظ شده البته مناطقی که خارج از کانون وضوح است.
در هایپر رئالیسم تصویر را توسط اسلاید بر روی بوم می اندازند و آن را مو به مو نقاشی می کنند. نقاشی های کشیده شده به این سبک به سختی از عکس آن قابل تشخیص است. آثار این نقاشان را فقط از روی موضوع انتخابی آن ها می توان از یکدیگر تشخیص داد. چاک کلوز در به تصویر کشیدن تک چهره های بزرگ تر از اندازه طبیعی تخصص داشت ، او چهره پیکره ساز ریچارد سورا را به کمک یک پروژکتور اسلاید نقاشی کرد. اندازه بزرگ آن کوچک ترین جزئیات خشن را در تصویر به نمایش می گذارد.
ریچارد سورا ، اثر چاک کلوز ، اکرلیک روی بوم ، 213 × 274 سانتیمتر ، 1969 م.
ریچارد استیس بازی نور بر بدنه براق خودرو یا انعکاس نور بر روی درهای شیشه ای یا ویترین مغازه ها را به تصویر می کشید ، ریچارد مکلین اسب ها و سواره ها ، پرلشتاین اندام های برهنه ، کوتینگهایم دقت بر روی علایم فروشگاه های بزرگ ، مورلی تصویرگری هایی از کشتی ، رالف گوئینگز یدک کش های قدیمی ، جان سالت اتومبیل های اوراقی ، ادی انعکاس های مکان های خرید را به تصویر می کشیدند.
اثری از ریچارد استیس به سبک سوپر رئالیسم یا هایپر رئالیسم
اثری از ریچارد مکلین به سبک سوپر رئالیسم یا هایپر رئالیسم
اثری از جان سالت به سبک سوپر رئالیسم یا هایپر رئالیسم
بافت ها ، سطوح و افکت های نوری و سایه ها همگی به نوعی به کار گرفته می شوند تا نقاشی شفاف تر و به شکل ویژه ای ممتازتر از عکس اصلی و حتی سوژه واقعی به نمایش درآید.
دنیس پترسون هنرمند هایپررئالیست آمریکایی که آثارش در موزه های بروکلی و ویتنی به نمایش درآمده است موضوع آثارش شامل مناظر شهری نویورک است که با دقت زیاد به آن ها پرداخته است. در نقاشی های او مردم حضور دارند.
اثری از دنیس پترسون به سبک سوپر رئالیسم یا هایپر رئالیسم
سوپر رئالیسم در پیکره سازی
نمایندگان این سبک هنری در پیکره سازی آندرئا ، هانسون آمریکایی و همچنین جان داویس انگلیسی بودند. ایشان قسمت های مختلف پیکره ها را با گچ پیکره سازی قالب گیری کرده و سپس این قالب ها را با رزین پلی استر ، فایبرگلاس و مواد سخت کننده پر کرده و بر روی سطح صاف آن با رنگ های طبیعی نقاشی می کردند.سپس برای پیکره هایشان مو تهیه کرده و چشم های شیشه ای می گذاشتند. این پیکره ها در نگاه اول چنان به نظر می رسد که گویی اندام ها کاملا حقیقی اند.
توریست ، اثر هانسون ، 1988 میلادی ، به سبک سوپر رئالیسم یا هایپر رئالیسم