گروه پل

سبک ها و مکاتب هنری بیان دیدگاه

گروه پل (the Bridge)

گروه پل (به آلمانی : Die Brucke) اولین گروه نقاشی در آلمان بود که به خلق آثار هنری به شیوه اکسپرسیونیستی دست زد. در سال 1905 میلادی در شهر درسدن سه هنرمند به نام های «ارنست کرشنر»[1] ، «اریک هکل»[2] ، و «کارل اشمیت-روتلوف»[3] که تحصیلاتشان در زمینه معماری بوده پایه گذار این گروه شدند. یک سال بعد «ماکس پشتاین»[4] و «امیل نولده»[5] و در سال 1910 م. «مولر»[6] به این گروه پیوستند.

به پیشنهاد «روتلوف» ، نام این گروه ، «پل» گذاشته شد زیرا او معتقد بود که این گروه «پلی به سوی هنر آینده» است. البته این گروه هرگز تعریف مشخصی از هنر آینده ارائه نکرد ، اما در مفهوم کلی آثار گروه بیانی پرشور و احساسی مشاهده می شود.

زنی در حال کتاب خواندن ، اثر : کارل اشیمت روتلوف ، 90 × 67 سانتیمتر ، رنگ روغن روی بوم ، 1950 م. ، گروه پل

زنی در حال کتاب خواندن ، اثر : کارل اشیمت روتلوف ، 90 × 67 سانتیمتر ، رنگ روغن روی بوم ، 1950 میلادی

خیابان ، اثر : ارنست کرشنر ، 1890 میلادی ، موزه هنرهای مدرن نیویورک ، گروه پل

خیابان ، اثر : ارنست کرشنر ، 1890 میلادی ، موزه هنرهای مدرن نیویورک

آسیاب بادی ، اثر : اریک هکل ، گروه پل ، 1909 میلادی

آسیاب بادی ، اثر : اریک هکل ، 1909 میلادی

آثار گروه پل به طور محسوسی با دوره های قبلی متفاوت بود. اشکال طبیعی ساده شده و هدف دار و گاهی مواقع به صورتی غیر قابل تشخیص بیان شده است. بعضی از هنرمندان در این گروه آثار خود را با ساده کردن اشکال با تاکید بر زوایا و یا تغییر در فرم هایی بود که ایجادگر حالت های عاطفی بودند با حالتی ناشیانه تجسم می بخشیدند که با نگاهی آگاهانه از بدوی گرایی به صورت تقابلی به قوی تر شدن تجسم کمک می کرد. رنگ هایی که آن ها به کار می گرفتند نیز با شدت و درخشندگی خیره کننده ای توام بود ؛ از این رو گاهی اوقات آثار این گروه با سبک فوویسم مقایسه می شود ؛ چرا که هر دو علاقه ای به بیان ابراز احساسات شدید از طریق رنگ با کیفیت بالا داشتند که اغلب غیر طبیعی جلوه می نمود.
در نقاشی های ایشان مناظر ساختاری را به نظر می رساند که از کاهش اجباری اشکال پدید آمده و با قدرت بسیار ساخته شده بود. پیکره سازی ها نیز با همین قدرت اجرا می شد و اغلب با نگاهی بدوی گرا یا به صورتی کاملا مستقیم از چوب و گاهی به صورت نقاشی حک می شد.

مردم هیجان زده ، اثر امیل نولده ، 1913 میلادی ، گروه پل

مردم هیجان زده ، اثر امیل نولده ، 1913 میلادی ، گروه پل

از سال 1910 به بعد نقاشان گروه پل از هم گسستند ؛ با این وجود شیوه این گروه هنری با مشخصه و کار همه اعضای خود در سراسر فعالیت حرفه ایش ادامه پیدا کرد و زمینه پیشرفت گسترده هنر مدرن آلمان را پدید آورد.
گروه پل بیش از نقاشی بر هنر گرافیک تاثیر گذاشت. مردم هیجان زده اثر «امیل نولده» مربوط به سال 1913م. نمونه ای از آثار گروه پل است که در آن تاثیر نقاشی «جیمز انسور» نقاش بلژیکی را می توان مورد بررسی قرار داد. فیگورهای «نولده» متاثر از آثار «انسور» است. تابلوی زیر اثر جیمز انسور مربوط به سال 1890 میلادی است که در تطبیق با اثر نولده مشاهده می کنیم که صورتک های مشابهی در هر دو اثر به کار گرفته شده است.

اثری از جیمز انسور ، 1890 میلادی

اثری از جیمز انسور ، 1890 میلادی


پانویس

1.کرشنر (Kirchner) : ارنست لودویگ کرشنر ، نقاش و چاپگر آلمانی (1938-1880) ؛ از مهم ترین نمایندگان اکسپرسیونیسم در آلمان به شمار می آید. او به همراه هکل و اشمیت-روتلوف گروه پل را بنیان گذاشتند. کرشنر با طبع جسور ، اعتماد به نفس و روحیه نا آرام از اوان جوانی علیه قراردادهای هنری شورید. او خیلی زود به نگارش تصویری زمخت در هنر بدوی و طراحی گوتیک پسین جلب شد. مشغله ذهنی اش بیشتر آن بود که نشانه هایی را از طبیعت برگیرد و آن ها را همچون وسیله ای برای بیان حالت های ذهنی امروزین به کار بندد.حساسیت وی همواره به عواطف انسانی معطوف بود و همین امر کیفیتی شاعرانه به کارش می بخشید. از آثار وی : رقص در قصر یخ ، پنج زن در خیابان ، خیابانی در درسدن ، دو دختر جوان.

2.هکل (Heckel) : اریک هکل ، نقاش و چاپگر آلمانی (1970-1883) ؛ از نخستین هنرمندان وابسته به جنبش اکسپرسیونیسم در آلمان بود. طبعی تغزلی داشت ، پس از انحلال گروه پل ، به تدریج از اکسپرسیونیسم دور شد و در شیوه ای تزئینی به نقاشی منظره پرداخت. از آثار وی : باسمه قوز کرده ، خانه های سرخ فام ، روز جشن در بروگه ، بهار.

3.اشمیت-روتلوف (Schmidt-Rottluff) : کارل اشمیت-روتلوف ، نقاش و چاپگر آلمانی (1976-1884) ؛ یکی از رهبران اکسپرسیونیسم آلمانی به شمار می آید. او در نخستین باسمه هایش اسلوب شبه امپرسیونیست را به کار برد ؛ مانند اثر چشم انداز شهر. سپس به اتفاق هکل و کرشنر گروه پل را بنیان نهاد. طراحی زمخت و عصبی و رنگ های خام از مشخصه آثار او در این دوره است ؛ مانند اثر دو زن.  او در برلین تحت تاثیر مجسمه های آفریقایی قرار گرفت و دست به کنده کاری روی چوب و ساختن باسمه های چوبی با رنگ های درخشان زد ؛ مانند جاده امائوس. پس از دیدارش از فرانسه و ایتالیا تندی نقاشی خود را کاهش داد و ارتعاش رنگ و تپش زندگی برای او پر معناتر شد. از دیگر آثار وی : صنوبرها در برابر یک خانه سپید ، ماه کامل در شرق.

4.پشتاین (Pechstein) : ماکس پشتاین ، نقاش ، چاپگر و طراح آلمانی (1955-1881) ؛ از پیشگامان جنبش اکسپرسیونیسم در آلمان به شمار می آید. از آثار وی : خانه های سرخ فام ، زیر درختان.

5.نولده (Nolde) : امیل نولده ، نقاش و چاپگر آلمانی (1956-1867) ؛ یکی از پیشگامان جنبش اکسپرسیونیسم در آلمان به شمار می آید. عنصر نگاره سازی بدوی ، همواره پایه ای برای هنر او بود. او در آثار نقاشان پست امپرسیونیسم چیزهایی یافت که در آثار اولیه اش در جستجوی آن بود. در این رهگذر ذهنیت او بی تغییر ماند ولی زبان گویایی را یافت که به وسیله آن می توانست خود را بهتر بیان کند. بهترین نقاشی های مذهبی اشبه سبب تندی عاطفی رنگ . خشونت بافت رنگی ، معرف ماهیت نفسانی و ضد عقلانی اکسپرسیونیسم ناب هستند. از آثار وی : باغ پر گل ، شام آخر ، مورد ستایش ، دریا ، رقص به دور گوساله زرین ، باسمه پیامبر.

6.مولر (Mueller) : اُتو مولر ، نقاش و طراح آلمانی (1930-1874) ؛ از اعضای گروه پل بود. در شیوه اکسپرسیونیستی او تاثیراتی از گوگن دیده می شود. از آثار وی : سه برهنه در جنگل ، زوج عاشق.

نظر کاربران


avatarنظر خود را ارسال کنید