توضیحات
کتاب آثار ایران نسخه 1 و 2
آثار ایران
نسخه 1 و 2
نقش بزرگی که تاریخ تمدن دیر پای ایران در تاریخ تمدن عمومی جهان ایفا کرده است بر هیچ کس پوشیده نیست. در میان همه ملل آسیا، ایران که نژادها، مذاهب و تمدنهای گوناگون را یکی پس از دیگری پذیرا بوده است بیشترین امکانات را برای تحقیق و تتبع در اختیار مورخ قرار می دهد چرا که این ملت در هر یک از ادوار متعدد تاریخ خود در تماس با تمدنی بزرگ زیسته، از آن تاثیر پذیرفته و یا بر آن تاثیر گذاشته است، تمدنهایی چون: هندباستان، آشور، شوش، بابل، لیدی، یونان، مصر، رم، بیزانس، ترک، مغول و بالاخره اسلام. بنابراین عجیب نیست که این سرزمین مقصدنهایی غالب مستشرقین و مورخین غرب و شرق بوده باشد.
یکی از کسانی که به تاریخ تمدن و هنر ایران عشق می ورزید آندره گدار فرانسوی است. در مقاله کوتاهی که او در توصیف جمال آباد، محل اقامتش در تهران نوشته، تبلور این احساس بخوبی نمایان است. او که فارغ التحصیل دانشکده هنرهای زیبایی پاریس بود به سال 1307 هجری شمسی به دعوت دولت وقت و به منظور سازماندهی اداره کل باستان شناسی (عقیقات) و نگهداری و مرمت بناهای تاریخی به ایران آمد. طی حدود 32 سال اقامت در ایران (مدیریت اداره کل عقیقات، ریاست دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و...) از غالب آثار تاریخی و هنری ایران بازدید کرد و ضمن تهیه فهرستی از آنها اقداماتی در جهت حفظ و نگهداری و مرمت این آثار معمول داشت.