:: لیست جدید ۱۰ فروردین :: اینجا ضربه بزنید

سکه 2000 دینار 1305 تصویری (نمونه) - MS61 - رضا شاه

Iran 2000 dinars 1305 coin (specimen) - MS61 - reza shah pahlavi

دسته بندیسکه 2000 دینار رضا شاه پهلوی 2000 دینار
کد کالا 017364
قیمت:مشاهده قیمت اشتراک ویژه
 
ملاک انتخاب تصویر و کیفیت درج شده
جنس نقره
وزن 9.2 گرم
قطر 27 میلیمتر
مشاهده همه
 

سکه 2000 دینار 1305 تصویری (نمونه) - MS61 - رضا شاه

این سکه دارای کیفیت بانکی MS61 و همانند تصویر می باشد.

تاریخچه سکه

پس از تصویب انقراض سلطنت قاجاریه توسط مجلس شورای ملی در آبان 1304 ، جمع آوری سکه های با نام و تصویر احمد شاه انجام شد و ضرابخانه ابتدا سکه های رایج و سپس سکه با نام رضا شاه ضرب و توزیع نمود.

اما از آنجائیکه امکان ساخت قالب سکه های تصویری در ایران در آن زمان وجود نداشت، همچون ادوار گذشته ساخت قالب سکه با تصویر رضا شاه نیز به ضرابخانه بروکسل سفارش داده شد.

پس از ساخت قالب سکه جدید در بلژیک ، نمونه هایی ضرب و جهت مشاهده شاه و مقامات به ایران ارسال شد که مورد تایید قرار نگرفت.

از این سکه تاکنون فقط 2 عدد دیده شده و این مورد تنها نمونه موجود در ایران می باشد.

مستندات

در جلسه مجلس شورای ملی مورخ 18 دی ماه 1305 یکی از نمایندگان بنام میرزا عبداله وثوق از سید حسن تقی زاده، در مورد ضرب سکه به نام رضا شاه می پرسد که در پاسخ وزیر مالیه، به این سکه نیز اشاره شده است.

وثوق: «چون پیشنهاد ختم جلسه شده است بنده سعی میکنم که سوال خود را خیلی خیلی مختصر عرض کنم و فقط قناعت میکنم به اینکه اصل 55 قانون اساسی را به عرض برسانم -اصل 55 - ضرب سکه با موافقت قانون به نام پادشاه است- متجاوز از یکسال است که از جلوس اعلیحضرت پهلوی میگذرد و هنوز از وزارت مالیه سرسکه که لازم است برای ضرب سکه تهیه نشده است و حال آن که مطابق جریاناتی که در این سنوات بوده است و همه مطلع هستیم تهیه سر سکه در خود تهران همیشه ممکن بوده. فقط شاید نسبت به تهیه سر سکه تمثال همایونی یک مشکلاتی بوده است که سعی می کردند سرسکه تمثال را در خارجه تهیه کنند ولیکن آن قسمتی که راجع به نام شاه بوده اینجا تهیه میکردند چنانچه سکه هایی که فعلا تهیه می شود و به عنوان رایج مملکت ایران است البته در اینجا تهیه شده است. خواستم از آقای وزیر مالیه سوال کنم علت این که هنوز سرسکه به نام اعلیحضرت تهیه نشده است چیست؟»

وزیر مالیه: «آقایان ملاحضه فرموده اند که سکه هایی که رواج است به ترتیب سکه آنها معمول است یکی شیر و خورشید است که در یک طرف سکه میشود. و یک طرف اسم پادشاه است چنانچه سابق هم همین طور معمول بوده است راجع به سکه هایی که بعد از سلطنت پهلوی شد آن قسمت شیر و خورشید و اسم همایونی در اینجا سر سکه شد و لیکن برای سرسکه که تمثال همایونی باید سکه بکنند به بلژیک در یک سال قبل دستورالعمل داده شد که آن را حاضر کند متاسفانه آن ماموری که ما برای این کار در آنجا فرستادیم آن سرسکه که ترتیب داده و تهران فرستاده است پسندیده نشد زیرا بعضی معایب داشت و مجدداً مامور علیحده برای این کار فرستاده شد و حرکت کرده است که این سرسکه را به طوری شایسته باشد. آن مامور رفته است و البته سرسکه های جدید تدارک خواهد شد.»


تحقیق و گردآوری

گروه کارشناسی ایران آنتیک

www.iranantiq.com

منبع: آرشیو اسناد ملی ایران


روی سکه

  • جلوس پهلوی شاهنشاه ایران آذر 1304
  • تصویر رضا شاه

پشت سکه

  • دوهزار دینار
  • تاج کیانی
  • شیر و خورشید
  • برگ زیتون و بلوط
  • تاریخ
سکه 2000 دینار 1305 تصویری (نمونه) - MS61 - رضا شاه
ملاک انتخاب: تصویر و کیفیت درج شده
مبلغ اسمی: 2000 دینار
کیفیت: بانکی UNC
جنس: نقره
وزن: 9.2 گرم
قطر: 27 میلیمتر
منطقه: آسیا
کشور: ایران
دوره: رضا شاه پهلوی

هر سوال ، نکته و ابهامی در مورد این کالا را می توانید از طریق فرم زیر مطرح فرمائید ، پرسنل ایران آنتیک در اسرع وقت جواب می دهند. ما همیشه پاسخگوی شما هستیم...

avatarنظر خود را ارسال کنید