اقلام سته (خطوط ششگانه)
اقلام سته
اقلام سته یا خطوط ششگانه که اصول خطوط متداول اسلامی می باشد عبارتند از : محقق ، ریحان ، ثلث ، نسخ ، توقیع ، رقاع.
وجه تمایز این شش خط ، اختلاف در شکل حروف و کلمات و نسبت سطح و دور نسبت به یکدیگر میباشد. همچنین این خطوط در جزئیات قواعد اصلی خوشنویسی که به اصول دوازدهگانه خوشنویسی معروفند دارای تفاوتهایی میباشند.
پایه گذاری این خطوط را به ابن مقله نسبت می دهند. این خطوط ششگانه توسط ابن بواب کمال و گسترش یافت و به دست یاقوت مستعصمی به حد کمال و زیبایی رسید.
- خط نسخ اقلام سته (خطوط ششگانه)
خط نسخ خط نسخ تابع قلم ثلث است. این خط از اواخر قرن دوم هجری متداول بوده و پیش از آن نیز خطی به نام نسخ قدیم را بکار می بردند. اما خطی که امروز ما آن را با نام نسخ می...
- خط ثلث اقلام سته (خطوط ششگانه)
خط ثلث خط ثلث دو دانگ دور و چهار دانگ سطح قلمی است. خطی ایستا و تا حدودی تشریفاتی است و به علت حرکات و ضربه های عمودی موجود در این خط به آن ریتمی داده است که القا...
- خط محقق اقلام سته (خطوط ششگانه)
خط محقق کسی که حسن و خط دوست در نظر دارد محقق است که او حاصل بصر دارد «حافظ» حافظ در این بیت به صورت ایهام تناسب یادآور خط محقق است....
- خط ریحان اقلام سته (خطوط ششگانه)
خط ریحان همیشه تا به بهاران هوا به صفحه باغ هزار نقش نگارد ز خط ریحانی «حافظ» دارای یک دانگ و نیم دور و چهار دانگ و نیم سطح می باشد....
- خط توقیع اقلام سته (خطوط ششگانه)
خط توقیع (امضا) این خط در عصر مامون ابداع شد و ظاهرا از خطی به نام ریاسی که خلفای عباسی آن عصر ، برای امضا به کار می بردند مشتق شده است. در قدیم فرامین و نامه های خلفا و...
- خط رقاع اقلام سته (خطوط ششگانه)
خط رقاع این خط تمام دور و کمتر از یک ششم سطح است. حروف آن پُر و فربه اما ریز و کوتاه است. تداخل و تو در تو نوشتن در این خط جز به ضرورت جایز نیست و فاصله ای منظم در...